- شخصى مدّتى نماز خوانده و با مراجعه، معلوم شده كه نمازش غلط بوده،
قضا كردن نمازهايى كه به غلط انجام داده لازم است يا خير؟.
ج
- اگر متمكّن از صحيح خواندن بوده و غلط خوانده بايد قضاء آنها را به
جا آورد و همان اندازهاى كه خبره بگويد صحيح است، كافى است.
جهر و اخفات
س 179
- در نماز ظهر و عصر، غير از حمد و سوره، در اذكار ديگر هم بايد
اخفات نمود يا نه؟.
ج
- اخفات فقط در حمد و سوره واجب است.
س 180
- آيا نماز ظهر روز جمعه را جهرا مىتواند خواند؟ حكم مسأله را در
صورت اتيان ظهر به فرادى يا به جماعت روشن فرمائيد.
ج
- قرائت نماز ظهر روز جمعه مستحبّ است جهرا باشد اگر مصلّى فرادى
نماز بخواند و اگر جماعت باشد مستحبّ است امام جهر در قرائت بنمايد.
س 181
- در نماز اخفاتيّه در حمد يا سوره، يك كلمه را اگر آهسته بخواند خوب
صحيح ادا نمىشود و اگر مختصرى بلندتر بخواند صحيح ادا مىشود هم چنين بعكس، بنظر
مبارك حضرت عالى چه صورت دارد؟ صحيح است يا خير؟.
ج
- بعيد نيست جواز اخفات در موضع جهر و جهر در موضع اخفات در مواردى
كه اداء حروف كلمه بنحو صحيح متوقّف بر آن باشد و احوط تكرار نماز است.
ركوع و قيام متّصل به ركوع
س 182
- در توضيح المسائل مىنويسند اگر ركوع را فراموش نمايد و پيش از آن
كه به سجود برسد يادش بيايد بايستد و بعد بركوع رود و اگر در حال خميدگى به ركوع
برگردد نمازش باطل است و تفصيلى قائل، نشدهاند. لكن در بعضى از رسالهها تفصيلى
قائلند باين نحو كه اگر كسى ركوع را فراموش نمود و رفت به سجده و هنوز به سجده
نرسيده، برگردد و ركوع را به جا بياورد پس اگر يادش هست كه براى سجده خم شده بايد
راست بايستد و براى ركوع، خم شود و اگر يادش هست كه براى ركوع، خم شده و در اثناء
خم شدن سهوا براى سجده رفته، در حال