- ميّتى را محقّقا در شب، ساعت تعيين شده دفن مىكنند آيا در بين
نماز مغرب و عشاء يا بعد از نماز عشاء، قبل از دفن، مىتوان نماز وحشت برايش خواند
زيرا اگر بعد از دفن خوانده شود آن وقت تقريبا نصف شب و يا يك ساعت قبل از نصف شب
است و در آن وقت هر گز كسى براى خواندن نماز وحشت حاضر نيست و ميّت، محروم مىشود.
ج
- دليلى بر جواز خواندن نماز ليلة الدّفن قبل از دفن نيست و قدر
متيقّن، بعد از دفن است خصوصا با اين جمله دعا كه در بعض روايات رسيده (و ابعث
ثوابها إلى قبر فلان).
س 117
- بچه غير بالغ، حنوطش واجب است يا نه؟.
ج
- بلى حنوط، واجب است و فرق بين صغير و كبير نيست.
س 118
- كسى كه در حال غسل دادن ميّت است اگر دست تر به لباس ديگرى بگذارد
آيا آن لباس نجس مىشود يا نه؟.
ج
- ميّت، قبل از تمام شدن غسل نجس است و اگر چيزى با رطوبت سرايت
كننده با آن ملاقات كند نجس مىشود.
س 119
- گاهى بعضى از محتضرها را به جهت تعجيل در راحت شدن، موادّ مهلكه
تزريق مىكنند آيا اين عمل جائز است يا نه و در صورت عدم جواز، شريك در خون او و
مورد ديه و قتل نفس و نحو آن خواهند بود يا نه؟.
ج
- عمل مذكور، جائز نيست و با استناد موت به آن عمل، عامل آن، قاتل
محسوب مىشود و حكم آن را در احكام ديه و قصاص ملاحظه نماييد.
س 120
- ميّتى كه دندان عاريه دارد بيرون آوردن دندانها از دهان او لازم
است يا نه؟ و آيا بالتّبع با تغسيل ميّت، پاك مىشود يا نه؟.
ج
- در صورتى كه براى ميّت صدمه نباشد دندان را بيرون بياورند و اگر
صدمه داشته باشد او را اذيّت نكنند و پاك شدن آن معلوم نيست.
س 121
- اگر شخصى در حال حيات از مال خود مبلغى به كسى بسپارد و شرط كند كه
اين مبلغ را بعد از فوت، براى نماز و روزه او مصرف نمايد و به او