- بعد تقبيل يدكم الشّريفة لا يخفى على جنابكم انّ المرسوم فى بلدنا
اذا مات انسان تقام له الفاتحة فى بيته لمدة غير معلومة و الّذين يشاركون فى
العزاء يصلّون و يمكثون مدّة فى بيت المتوفّى فهل فى صلاتهم و مكثهم اشكال ام لا
افتونا لكم الفضل؟.
ج
- ان كانت الورثة كبارا فالصّلاة و المكث فى بيته موقوفة على احراز
الرّضا و الاذن منهم جميعا و امّا ان كان كلّهم او بعضهم صغارا فلا يجوز الّا باذن
الوليّ الشّرعى لهم و كانت فى الاذن ايضا مصلحة للصّغير و يمكن ان يستأجر غير
الورثة او الكبار منهم سهم الصّغير باذن الوليّ مدّة معلومة بمبلغ معلوم لإقامة
العزاء لمصلحة الصّغار.
س 115
- همان طور كه حضرت آية اللَّه مستحضريد در كليّه كشورها در رشته
پزشكى، قسمت تشريح و دروس مربوطه به آن، يكى از واحدهاى درسى و اساس آن را تشكيل
مىدهد، لذا ما هم مجبور به انجام اين امر مىباشيم، 2- چون مردههاى مورد تشريح،
از يك سال قبل در موزه شيميايى نگهداشته شده و فعلا در دسترس ما بعنوان آزمايش
گذاشته شده لذا بطور حتم و صد در صد اطّلاع دقيق راجع به اين كه اينها را از كجا
آوردهاند و آيا مسلمانند يا نه نداريم، 3- مردههاى مورد تشريح، بدون غسل، در
دسترس ما قرار گرفته بوده ولى به پيروى از دين مقدّس اسلام آنها را غسل داديم.
اكنون با توجّه به مطالب مندرج فوق، خواهشمند است نظريّه خود را در مورد آن، مرقوم
فرموده ما را از چگونگى آن، آگاه فرمائيد. و نيز بفرماييد كه آيا ما مىتوانيم در
خصوص اين مسأله، از ديگرى تقليد نماييم و اگر ممكن نيست تكليف و وظيفه ما براى
جلوگيرى از گناه انجام اين عمل اجبارى چيست؟.
(عدّهاى از دانشجويان دانشكده پزشكى دانشگاه تبريز ..)
ج
- در بلاد اسلام مردهاى كه مشكوك است كه مسلم است يا كافر، محكوم به
اسلام و احكام مسلم بر او مترتّب مىباشد. فقط در موردى كه معلوم باشد كافر است
تشريح آن جائز است و در خصوص اين مسأله، اگر تقليد، نشده باشد