اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 87
ص در حيات بود آيا مىتوان ابو بكر را حتى بر پيغمبر اكرم ص مقدم داشت، چرا
براى اثبات پيشداوريها و ذهنيات خود تعبيرى كنيم كه حتى به مقام شامخ پيغمبر لطمه
زند.
و اگر گفته شود حساب پيغمبر ص جدا است، مىگوئيم پس چرا در آيه" وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزى" حساب پيامبر ص جدا نشد، و براى اينكه على ع را از
مورد آيه خارج كنيم بگوئيم چون مشمول نعمتهاى مادى پيغمبر بوده نمىتواند داخل در
آيه باشد.
رابعا- چه كسى است كه در زندگيش مورد محبت احدى واقع نشده، و هيچكس براى او
هديهاى و ضيافتى نكرده است، آيا واقعا چنين بوده است كه ابو بكر در تمام عمرش نه
به ضيافت كسى رفت، و نه هديهاى از كسى پذيرفت، و نه هيچ خدمت مادى ديگرى را، آيا
اين باوركردنى است؟ نتيجه اينكه منظور از آيه وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزى اين نيست كه هيچكس بر آنها حق نعمت ندارد بلكه انفاق كردن
آنها به خاطر حق نعمت نيست.
يعنى اگر آنها به كسى انفاقى مىكنند تنها براى خدا است نه به خاطر خدمتى كه
بخواهند آن را پاداش دهند.
خامسا- آيات اين سوره نشان مىدهد كه اين سوره در يك ماجراى دو قطبى نازل شده
يكى در قطب" اتقى" بوده است، و ديگرى در قطب" اشقى" هر گاه
شان نزول آن را داستان" ابو الدحداح" بدانيم مساله حل است، اما اگر
بگوئيم منظور ابو بكر بود مشكل" اشقى" باقى مىماند كه منظور از آن چه
كسى است؟!.
شيعه اصرارى ندارد كه خصوص اين آيه در مورد على ع است آيات در شان او بسيار
زياد است ولى اگر بر على ع تطبيق شود مشكل" اشقى" در آن حل است چرا كه
در ذيل آيه 12 سوره شمس (إِذِ
انْبَعَثَ أَشْقاها) روايات
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 87