در ضمن شايد به اين مطلب نيز نظر دارد كه وقتى خداوند توبه شما را مىپذيرد،
شما نيز حتى المقدور توبه تقصيركاران را پس از پيروزى بپذيريد و ما دام كه تصميم
خلاف يا آثار توطئهاى از آنان ظاهر نباشد آنها را از خود مرانيد، و لذا چنان كه
خواهيم ديد پيغمبر اكرم ص در همين ماجراى فتح مكه چهره رأفت و رحمت اسلامى را در
مقابل دشمنان كينهتوز شكستخورده، به عالىترين وجهى نشان داد.
تنها پيغمبر اكرم ص نبود كه به هنگام پيروزى نهايى بر دشمن به فكر تسبيح و حمد
و استغفار بود بلكه در تاريخ ساير انبياء نيز اين مطلب به خوبى نمايان است.
مثلا حضرت" يوسف" ع هنگامى كه بر اريكه حكومت مصر نشست، و پدر و
مادر و برادران بعد از يك فراق طولانى به ديدار او نائل شدند، عرض كرد:
" پروردگارا! بخش عظيمى از حكومت را به من بخشيدهاى، و مرا از علم تعبير
خوابها آگاه ساختهاى، تويى آفريننده آسمانها و زمين و تويى سرپرست من در دنيا و
آخرت، مرا مسلمان بميران و به صالحان ملحق فرما" (يوسف- 101).
و پيامبر خدا" سليمان" ع هنگامى كه تخت ملكه سبا را در برابر خود
حاضر ديد گفت: هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ
أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ:" اين از فضل پروردگار
من است، تا مرا بيازمايد، آيا شكر او را بجا مىآورم يا كفران مىكنم"؟ (نمل-
40).
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 402