اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 302
واجب بودن و مانند اينها، ولى همه آنها به ريشهاى كه در بالا گفتيم باز
مىگردد.
به هر حال جمله" تَواصَوْا
بِالْحَقِ" معنى بسيار وسيعى دارد كه هم" امر
به معروف و نهى از منكر" را شامل مىشود، و هم" تعليم و ارشاد
جاهل" و" تنبيه غافل" و" تشويق" و" تبليغ"
ايمان و عمل صالح را.
بديهى است كسانى كه يكديگر را به حق سفارش مىكنند، خود بايد طرفدار حق و عامل
به آن باشند.
در اصل چهارم مساله شكيبايى و" صبر" و استقامت و سفارش كردن يكديگر
به آن مطرح است، چرا كه بعد از مساله شناخت و آگاهى، هر كس در مسير عمل در هر گام
با موانعى روبرو است اگر استقامت و صبر نداشته باشد هرگز نمىتواند احقاق حق كند،
و عمل صالحى انجام دهد و يا ايمان خود را حفظ كند.
آرى احقاق حق، و اجراى حق، و اداى حق در جامعه جز با يك حركت و تصميمگيرى
عمومى و استقامت و ايستادگى در برابر موانع ممكن نيست.
" صبر" در اينجا نيز معنى وسيع و گستردهاى دارد كه هم صبر بر اطاعت
را شامل مىشود، و هم صبر در برابر انگيزههاى معصيت، و هم صبر در برابر مصائب و
حوادث ناگوار، و از دست دادن نيروها و سرمايهها و ثمرات [1] با توجه به آنچه در بالا در مورد اين اصول
چهارگانه كه به حق جامعترين برنامه حيات و سعادت انسانها است گفته شد روشن مىشود
كه چرا در روايات آمده است كه" وقتى اصحاب و ياران پيغمبر اكرم ص به يكديگر
مىرسيدند پيش از آنكه از هم جدا شوند سوره" و العصر" را مىخواندند، و
محتواى بزرگ
[1] در باره حقيقت" صبر" و
مراحل و شعب آن بحث مشروحى در جلد اول ذيل آيه 153 سوره بقره داشتهايم.
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 302