اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 158
سپس به توصيف خداوندى كه اكرم الاكرمين است پرداخته مىفرمايد:
" همان كسى كه به وسيله قلم تعليم فرمود" (الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ).
***
" و به انسان آنچه را نمىدانست ياد داد" (عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ).
در حقيقت اين آيات نيز پاسخى است به همان گفتار پيامبر ص كه فرمود" من
قرائت كننده نيستم" يعنى همان خدايى كه به وسيله قلم انسانها را تعليم داد، و
به انسان آنچه را نمىدانست آموخت، قادر است كه به بندهاى درس نخوانده همچون تو
نيز قرائت و تلاوت را بياموزد.
جمله (الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ) تاب دو معنى دارد، نخست اينكه: خداوند نوشتن و كتاب را به
انسان آموخت و قدرت و توانايى اين كار عظيم را كه مبدأ تاريخ بشر، و سرچشمه تمام
علوم و فنون و تمدنها است، در او ايجاد كرد.
ديگر اينكه منظور اين است كه علوم و دانشها را از اين طريق و با اين وسيله به
انسان آموخت.
خلاصه اينكه طبق يك تفسير منظور تعليم كتابت است، و طبق تفسير ديگر منظور
علومى است كه از طريق كتابت به انسان رسيده است.
و در هر حال تعبيرى است پر معنى كه در آن لحظات حساس نخستين نزول وحى در اين
آيات بزرگ و پر معنى منعكس شده است.
نكتهها:
1- آغاز وحى همراه با آغاز يك حركت علمى بود
اين آيات چنان كه گفتيم به اعتقاد غالب مفسران يا تمام آنها نخستين آياتى است
كه بر قلب پاك پيامبر ص نازل شده است و با تابش نخستين اشعه وحى فصل
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 158