اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 103
بعد به ذكر نعمت دوم پرداخته
مىفرمايد" و تو را گمشده يافت و هدايت كرد" (وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدى).
آرى تو هرگز از نبوت و رسالت آگاه نبودى، و ما اين نور را در قلب تو افكنديم
كه به وسيله آن انسانها را هدايت كنى چنان كه در جاى ديگر مىفرمايد:
ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ
لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا:" تو نه كتاب را مىدانستى و نه ايمان را (از محتواى
قرآن و اسلام قبل از نزول وحى آگاه نبودى) ولى ما آن را نورى قرار داديم كه به
وسيله آن هر كس از بندگانمان را بخواهيم هدايت مىكنيم" (شورى- 52).
روشن است كه پيامبر ص قبل از رسيدن به مقام نبوت و رسالت فاقد اين فيض الهى
بود، خداوند دست او را گرفت و هدايت فرمود، و به اين مقام نشاند، چنان كه در آيه 3
سوره يوسف مىخوانيم: نَحْنُ نَقُصُّ
عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ
كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ:
" ما بهترين داستانها را براى تو از طريق وحى اين قرآن بازگو كرديم، هر
چند پيش از آن از غافلان بودى".
مسلما اگر هدايت الهى و امدادهاى غيبى دست پيامبر ص را نمىگرفت.
او هرگز به سر منزل مقصود راه نمىيافت.
بنا بر اين منظور از" ضلالت" در اينجا نفى ايمان و توحيد و پاكى و
تقوى نيست، بلكه به قرينه آياتى كه در بالا به آن اشاره شد نفى آگاهى از اسرار
نبوت، و قوانين اسلام، و عدم آشنايى با اين حقايق بود، همانگونه كه بسيارى از
مفسران گفتهاند، ولى بعد از بعثت به كمك پروردگار بر همه اين امور واقف شد و
هدايت يافت (دقت كنيد).
در آيه 282 سوره بقره به هنگام ذكر فلسفه تعدد گواهان در مساله نوشتن سند
وامها، مىفرمايد: أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ
إِحْداهُمَا الْأُخْرى:
اسم الکتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 27 صفحة : 103