اسم الکتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 491
" متخالفان " هستند ؟ و اینکه ملاک تضاد در حرکات چیست ؟ و ملاک
تماثل درباب حرکات چیست ؟ کدام دو حرکت را میتوانیم از قبیل دو فرد
از یک نوع بدانیم و کدام دو حرکت را از قبیل دو نوع از یک جنس
میتوانیم بدانیم کدام دو حرکت را متباین بالذات بدانیم مثل دو مقوله ای
که به کلی متباین هستند ؟
6 - فصل هائی هم وجود دارد که استطرادا در اینجا آمده یعنی جزء این
باب نیست جای این فصلها ابواب دیگر است و احیانا همین مطالبی که در
اینجا آمده در ابواب دیگر هم آمده است ولی در اینجا هم تکرار کرده اند
. در حالیکه حق این بود که بگویند که این را در گذشته ذکر کرده ایم و
دیگر تکرار نمی کنیم و یا اینکه در آینده ذکر خواهیم کرد و محصل بعنوان
اصل موضوع مطلب را قبول کند یا به محل خودش رجوع کند . مثلا بحثی بود
راجع به اینکه آیا لازمه هر فعلی تقدم عدم بر او است یا نه ؟ این همان
مسئله است که آیا لازمه حدوث سبق عدم زمانی است یا نه ؟ این مسئله را ،
هم طوری مطرح کرده اند که به باب " علت و معلول " مربوط میشود و هم
طوری مطرح کرده اند که به باب " حدوث و قدم " مربوط میشود ، به هر
حال به باب " حرکت " مربوط نیست . و نیز بحثی راجع به " قدرت "
داشتند آیا قدرت مع الفعل است یا قدرت قبل الفعل است ، این تا اندازه
ای به بحث " محرک " برمی گردد چون قدرت به مبدأ فاعلی مربوط است
ولی این اختصاص به حرکت ندارد ، قدرت تنها مبدأ حرکت نیست و مبدأ
ایجاد موجودات هم بدون اینکه حرکتی در کار باشد ، هست . در باب قدرت
واجب تعالی هم قدرت هست بنابراین در جائی که اعم از اینجاست باید
بحث شود .
7 - این پنجاه و پنج فصل اسفار در ضمن دو " مرحله " بیان شده است :
چهل فصل ضمن " المرحلة السابعة " با عنوان " فی القوش والفعل " و
پانزده فصل ضمن " المرحلةالثامنة " با عنوان " فی احوال الحرکة
واحکامها " . ولی صحیح این است که هر دو مرحله به یک مرحله باز گردد .
اگر یادتان باشد مرحوم حاجی یک اشکالی میکرد و میگفت این از نساخ است
و شاید هم واقعا
اسم الکتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 491