اسم الکتاب : نبوت المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 291
طبیعی انسان نمیرسد . پس او هم آن مطلب را انکار نمیکند .
- مطلبی که بنده میخواستم بگویم در جواب مطالبی است که آقای دکتر
فرمودند :
پای استدلالیان چوبین بود
پای چوبین سخت بیتمکین بود
اینکه استدلال ، مخالف دین معرفی شده باشد دو جور است : یک بار مطلبی
را شما از طریق استدلال میفهمید ، و یک بار مطلب فهمیده میشود و بعد
استدلال به دنبال آن میآید . آنچه که اصالت دارد این طریق دوم است یعنی
هیچ وقت یک مخترع ننشسته استدلال بکند برسد به اینکه برق چگونه درست
میشود . یک بارقهای در ذهنش روشن میشود که بعد میرود به دنبال آن
استدلال و وسیله پیدا میکند . در هر چیزی که در دنیا کشف شده همین رویه
بوده . پاستور ننشسته قبلا استدلال کند ، بلکه یک بارقهای در ذهنش روشن
شده که بایستی یک عاملی باشد که مرض را از این مریض به آن یکی ببرد ،
دنبالش رفته ، زحمت کشیده ، کشف کرده . یا یک قضیه هندسی اینطور
نبوده که اول استدلالی به مغز یک نفر خطور کرده بعد صغری و کبری چیده و
اسم الکتاب : نبوت المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 291