اسم الکتاب : معاد المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 240
وحی پیغمبر روح الهی است ، امر الهی است اما این امر آمده و یک اثری
در زبان و مغز پیغمبر در یک جایی ایجاد کرد و این کلمات به وجود آمد ،
دیگر روح خدا نیست ، تمام شد .
بر میگردم به آن مثال که خواسته بودم جواب داده باشم به ایراد مقدری
که کسانی به استناد یا باطلاع از همان بیان شرودینگر دارند . عرض کردم
صرف اینکه یک انرژی فوق العادهای از خورشید دائما به زمین میرسد ،
نمیتواند توجیه کننده این باشد که در زمین یک اعمال ضد آنتروپی به وجود
بیاید و از جمله حیات . مثال زدم به یخچال که در یخچال درست است که
اگر یخ تولید میشود به واسطه انرژی الکتریکی است که از سانترال برق
میآید و یا به واسطه آن نفتی است که در یخچالهای نفتی میسوزانند ، این
به ما یخ میتواند بدهد . در مجموعه هیچ عمل ضد آنتروپی پیدا نشده و اصل
آنتروپی سر جایش محفوظ است . شرودینگر هم در آن سخنرانیاش میخواهد
همین را بگوید که اصل آنتروپی عوض نمیشود . ما هیچ منکر آن نیستیم ولی
تشکیل یخ به خودی خود محال است . باید یک مهندسی ، یک مخترعی ، یک
مبتکری آمده باشد یک چنین مجموعهای را فکر کرده باشد و یک کارخانهای هم
یک چنین مجموعهای را ساخته باشد ، یک صاحبخانهای هم دو شاخه را بزند به
پریز تا یخ درست شود . در این یخچال ماده هست ، انرژی هست ، اختراع هم
هست ، اما اختراع دیگر وجود ندارد ، یک دفعه کسی این اختراع را کرد و
رفت . این عنصر سومی که در ذره بیانتها گفته شده یک چیزی نیست که
همراه بنده و شما باشد و در آن دنیا ( بعد از مرگ ) هم برود یک جاهایی
و بعد دو مرتبه بیاید . نه ، یک دخالتی است ، یک دست خارجی است که
از عهده ما بر نمیآید ، آن دست خداست ، دست خارجی است که این تکامل
را به وجود آورده است . در قیامت هم باز یک دست خارجی میآید . آن
دست خارجی و نفخه صور ( همان که در قرآن هم هست ) یکمرتبه همین مواد و
انرژیها را عوض میکند ، کما اینکه این یخچال هم چیزی جز آهن و مس و چرم
و . . . نیست ولی با آن دخالت یک چیز دیگر شده است ، این مجموعه غیر
از آن است .
بنابر این به طور خلاصه توضیح بنده این است که اگر توجیه امور این دنیا
احتیاج به قبول روح داشته باشد ، قیامت هم احتیاج دارد . اشکال عین هم
است ، هیچ فرقی نمیکند . اما اگر نه ، ما اینجا کاری به روح نداریم ،
روی مشاهداتمان میگوییم تو حرف زدن را که قبول داری ، حافظه را که قبول
داری ، حالا حافظه عاملش روح است یا ماده ؟ ما با تو دعوا نداریم . در
حدیث است که " « کما تنامون تموتون و کما تستیقظون تبعثون » " همان
طوری که میخوابید میمیرید و همان طوری که بیدار میشوید
اسم الکتاب : معاد المؤلف : مطهری، مرتضی الجزء : 1 صفحة : 240