بنابراين سخنان، نپذيرفتن جزيه از ايشان موجّه مىنمايد.
اما ظاهر سخن ابن جنيد، كه در كتاب «المختلف»علامه حلّى ياد شده است؛ (16)آن است كه صابئان را در پذيرش جزيه، گروهى مستقل از گروههاى سه گانه يادشده قرار داده و نه زير مجموعهى ايشان، و اصولاً همين، بايستى مراد سخن كسانى باشد كه پذيرش جزيه از صابئين را باور دارند، وگرنه در پذيرش جزيه از كيشهاى سه گانه، مخالفت وناهمانديشى ميان دو فقيه، رخ نداده است!
جمعبندى ديدگاهها
1. در اين مسأله، فقيهان ما اجماع ندارند زيرا اول آن كه ابن جنيد با ديدگاههاى ياد شده، مخالف است و در تحقق اجماع، راى او دخالت دارد و ثانياً: فتواى دانشوران در
(11)سوره بقره، آيه 62. (12)تفسير على ابن ابراهيم /41. (13)الجواهر، محمد حسن نجفى، ج4/431. (14)همان. (15)همان. (16)المختلف، علامه حلى، ج4/431.