اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 83
جالب اينكه
در روايات اهل بيت عليهم السلام شديداً اين عقيده خرافى نفى شده و با تعبيرات
كوبندهاى از معتقدين آن انتقاد گرديده است از جمله اينكه يكى از ياران معروف امام
صادق عليه السلام به نام «هشام» مىگويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم كه
معاوية بن وهب (يكى ديگر از دوستان آن حضرت) وارد شد و گفت: اى فرزند پيامبر چه
مىگوئى در مورد خبرى كه درباره رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد شده كه او
خداوند را ديد؟
به چه صورت
ديد؟ و همچنين در خبر ديگرى كه از آن حضرت نقل شده كه مؤمنان در بهشت پروردگار خود
را مىبينند، به چه شكل خواهند ديد؟!
امام صادق
عليه السلام تبسم (تلخى) كرد و فرمود: اى معاوية بن وهب! چقدر زشت است كه انسان
هفتاد، هشتاد سال عمر كند، در ملك خدا زندگى نمايد و نعمت او را بخورد، اما او را
درست نشناسد، اى معاويه! پيامبر صلى الله عليه و آله هرگز خداوند را با اين چشم
مشاهده نكرد، مشاهده بر دو گونه است مشاهده با چشم دل و مشاهده با چشم ظاهر، هر كس
مشاهده با چشم دل را بگويد درست گفته و هركس مشاهده با چشم ظاهر را بگويد دروغ
گفته و به خدا و آيات او كافر شده است، زيرا پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: هر
كس خدا را شبيه خلق بداند كافر است [1].
و در روايت
ديگرى كه در كتاب توحيد صدوق از اسماعيل بن فضل نقل شده مىگويد: از امام صادق
عليه السلام پرسيدم آيا خدا در قيامت ديده مىشود؟ فرمود: منزه است خداوند از چنين
چيزى و بسيار منزه است ... ان الابصار لا تدرك الا ما له لون
و الكيفية و اللَّه خالق الالوان و الكيفيات: « «چشمها
نمىبيند جز چيزهائى را كه رنگ و كيفيتى دارند در حالى كه خداوند آفريننده رنگها و
كيفيتها است» [2]
جالب اينكه
در اين حديث مخصوصاً روى كلمه «لون» (رنگ) تكيه شده و امروز اين مطلب برما روشن
است كه خود جسم هرگز ديده نمىشود، بلكه همواره رنگ آن ديده مىشود، و اگر جسمى
هيچ گونه رنگ نداشته باشد هرگز ديده نخواهد شد. [3]
[1]- معانى الاخبار بنا به نقل الميزان جلد 8
صفحه 268.