اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 54
مىدهد كه
اقوام قبل از تاريخ براى خود مذهبى داشتهاند، و به «خدا» و حتى «معاد» و زندگى
بعد از مرگ معتقد بودهاند، به دليل اينكه بسيارى از اشيائى كه مورد علاقه آنها
بوده است با آنها به خاك سپرده مىشده، تا در زندگى بعد از مرگ مورد استفاده آنها
قرار گيرد! موميائى كردن جسد مردگان براى جلوگيرى از پوسيدگى آنها و ساختن مقابرى
چون «اهرام مصر» كه مىتواند على رغم گذشت زمان تا مدت زيادى دوام داشته باشد، همه
شاهد ايمان گذشتگان به مسائل مبدأ و معاد است.
درست است كه
اين كارها نشان مىدهد ايمان مذهبى آنها با خرافات زيادى آلوده بوده، ولى دليل بر
اين است كه اصل مسأله، يعنى وجود ايمان مذهبى در دورانهاى قبل از تاريخ قابل انكار
نيست.
3- مطالعات
روانى و اكتشافات روانكاوان
درباره ابعاد
روح انسان، و تمايلات اصيل او، نيز دليل روشنى بر فطرى بودن اعتقادات مذهبى است.
چهار احساس
معروف (يا چهار تمايل عالى) و اصيل كه جمعى از روانكاوان و روانشناسان اخير به
عنوان ابعاد چهارگانه روح آدمى معرفى كردهاند (1- حسّ
دانائى 2- حس زيبائى 3- حس نيكى 4- حسن مذهبى) گواه زنده
اين معنى است. [1]
بعد چهارم
روح انسانى كه گاه از آن تعبير به گرايش به كمال مطلق يا «بعد قدسى
و يزدانى» مىكنند همان است كه انسان را به سوى مذهب دعوت مىكند، و بىآنكه
نيازى به دليل خاصى داشته باشد به وجود آن مبدأ بزرگ مؤمن مىشود. ممكن است اين
ايمان مذهبى با انواع خرافات آلوده شود و سر از بتپرستى و آفتاب و ماهپرستى
درآورد، ولى بحث ما در ريشه اصلى آن است.
4- ناكامى
تبليغات ضد مذهبى-
مىدانيم
شديدترين تبليغات ضد مذهبى در طى چند قرن اخير مخصوصاً در مغرب زمين صورت گرفته كه
در نوع خود از نظر وسعت و گستردگى و استفاده از وسائل مختلف، بىنظير بوده است.
[1]- به مقاله «كوونتايم» ترجمه (مهندس بيانى)
در كتاب «حس مذهبى يا بعد چهارم روح انسانى» مراجعه شود.
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 54