اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 501
شرائطى كه در اين ازدواج گذارده شده مانند: دائمى بودن آن، مىفهماند هدف اين
پيوند جديد اين نبوده كه راهى براى به هم رسيدن زن و شوهر اوّل بوده باشد، و
بنابراين نمىتوان از اين قانون سوء استفاده كرد و با انجام يك ازدواج موقّت مانع
را از سر راه برداشت.
روايتى كه بعضى مفسران اسلام در اين زمينه نقل كردهاند بسيار مطلب را روشن
مىكند، طبق اين روايت: افرادى كه صورت انحرافى اين مسأله را انجام مىدهند يعنى
دست به زناشوئى مىزنند بقصد اينكه زن بتواند به شوهر اوّل برگردد از رحمت خدا
دورند.
«لعن اللَّه المحلل و المحلل له».
«خداوند لعنت مىكند محلل و آن كسى كه
محلل براى او اقدام كند [1].
بنابراين بايد گفت هدف اين بوده كه با اين ازدواج مرد و زن را بعد از سه مرتبه
طلاق و طلاقكشى از يكديگر جدا كرده تا هر يك زندگى دلخواه براى خود تشكيل دهند، و
ازدواج كه خود امريست بسيار مقدّس احياناً دستخوش تمايلات شيطانى همسر اوّل قرار
نگيرد.
البته از آنجا كه اسلام پيوسته بخواستههاى عاقلانه احترام گذارده، و از هر
روزنه اصلاحى نيز استفاده مىكند، مىگويد «اگر اين پيوند نيز بهم خورد و دو همسر
سابق مجدداً علاقه به يكديگر پيدا كردند، و بطور جدّى تصميم بر انجام وظائف
خانوادگى گرفتند مانعى از رجوع نخواهند داشت، و اين ازدواج جديد حكم تحريم را
برمىدارد لذا نام «محلل» به آن دادهاند.
و از اينجا روشن مىگردد كه محلل بعنوان يك مسأله و حكم در اسلام مطرح نيست،
بلكه سخن از ازدواج مجدد است علاوه بر آيه از اخبار نيز اين معنى بخوبى استفاده
مىشود.