اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 332
و گاه به معنى فرشته بزرگى از فرشتگان خاص خدا يا مخلوقى برتر از فرشتگان
آمده، مانند تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ
فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ: «در شب قدر فرشتگان، و روح، به فرمان پروردگارشان براى تقدير امور نازل
مىشوند» (آيه 4 سوره قدر) و در (آيه 38 سوره نبأ) نيز مىخوانيم يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا: «در روز رستاخيز روح و فرشتگان در يك صف قيام مىكنند».
و گاه به معنى قرآن يا وحى آسمانى آمده است مانند وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا: «اين گونه وحى به سوى تو فرستاديم، روحى كه از فرمان ما
است» (شورى- 52).
و بالاخره زمانى هم به معنى روح انسانى آمده است، چنانكه در آيات آفرينش آدم
مىخوانيم: ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ
رُوحِهِ: «سپس آدم را نظام بخشيد و از روح خود در آن
دميد» (آيه 9 سوره سجده).
و همچنين فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ
مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ: «هنگامى كه
آفرينش آدم را نظام بخشيدم و از روحم در او دميدم براى او سجده كنيد» [1] (آيه 29 سوره
حجر).
3- اكنون سخن در اين است كه منظور از روح در آيه مورد بحث چيست؟ اين كدام روح
است كه جمعى كنجكاو از آن سؤال كردند و پيامبر صلى الله عليه و آله در پاسخ آنها
فرمود: «روح از امر پروردگار من است و شما جز دانش كمى نداريد»؟!
از مجموع قرائن موجود در آيه و خارج آن چنين استفاده مىشود كه پرسش كنندگان
از حقيقت روح آدمى سؤال كردند، همين روح عظيمى كه ما را از حيوانات جدا مىسازد و
برترين شرف ما است، و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه مىگيرد و به كمكش زمين
و آسمان را جولانگاه خود قرار مىدهيم، اسرار علوم را مىشكافيم و به اعماق
موجودات راه مىيابيم، مىخواستند بدانند حقيقت اين اعجوبه عالم آفرينش چيست؟
[1]- اضافه روح در اينجا به خدا اضافه
تشريفى است، و منظور يك روح بزرگ و مقدس الهى است، كه خدا به آدميان بخشيده است.
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 332