اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 303
كافى داشته باشد و اسلام را بپذيرد به فرض كه پدرش هم مسلمان نباشد از او جدا
مىشود و در زمره مسلمين قرار مىگيرد.
ثالثاً از قرآن مجيد استفاده مىشود كه حتى بلوغ شرط
نبوت نيست و برخى از پيامبران در طفوليت به اين مقام رسيدند، چنانكه درباره يحيى
مىفرمايد: وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا: «ما فرمان نبوت را در طفوليت به او داديم» (مريم: 12)
و در داستان عيسى عليه السلام نيز آمده است كه به هنگام كودكى با صراحت گفت إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي
نَبِيًّا: «من بنده خدا هستم كتاب آسمانى به من بخشيده و
مرا پيامبر قرار داده است (مريم- 30)
فراتر از همه اينها همان است كه پيامبر صلى الله عليه و آله اسلام على عليه
السلام را پذيرفت حتّى در يوم الدار او را به عنوان برادر و وصى و وزير و جانشين
خويش معرفى فرمود.
به هر حال رواياتى كه مىگويد على عليه السلام نخستين كسى بود كه دعوت پيامبر
صلى الله عليه و آله را پذيرفت فضيلتى بىمانند براى آن حضرت در بر دارد كه هيچكس
در آن با او برابرى ندارد، و به همين دليل او شايستهترين فرد امّت براى جانشينى
پيامبر صلى الله عليه و آله بوده است. [1]