اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 252
سپس از مالك و پيروان ابو حنيفه و بعضى ديگر نقل مىكند كه آنها بسم الله را
يك آيه مستقل مىدانستند كه براى بيان آغاز سورهها و فاصله ميان آنها نازل شده
است.
و از احمد (فقيه معروف اهل تسنن) و بعضى از قاريان كوفه نقل مىكند كه آنها
بسم الله را جزء سوره حمد مىدانستند نه جزء ساير سورهها. [1]
از مجموع آنچه گفته شده چنين استفاده مىشود كه حتى اكثريت قاطع اهل تسنن نيز
بسم الله را جزء سوره مىدانند.
در اينجا بعضى از رواياتى را كه از طرق شيعه و اهل تسنن در اين زمينه نقل شده
يادآور مىشويم: (و اعتراف مىكنيم كه ذكر همه آنها از حوصله اين بحث خارج، و
متناسب با يك بحث فقهى تمام عيار است).
«معاوية بن عمار» از دوستان «امام
صادق عليه السلام مىگويد از امام پرسيدم هنگامى كه به نماز برمىخيزم «بِسْمِ اللَّهِ»* را در
آغاز حمد بخوانم؟ فرمود بلى مجدداً سؤال كردم هنگامى كه حمد تمام شد و سورهاى بعد
از آن مىخوانم «بِسْمِ اللَّهِ»* را با آن بخوانم؟ باز فرمود آرى [2].
2- دارقطنى از علماى سنت به سند صحيح از على عليه السلام نقل مىكند كه مردى
از آن حضرت پرسيد «السبع المثانى» چيست؟ فرمود: سوره حمد است، عرض كرد:
سوره حمد شش آيه است فرمود: بسم الله الرحمن الرحيم نيز آيهاى از آن است» [3].
3- بيهقى محدث مشهور اهل سنت با سند صحيح از طريق ابن جبير از ابن عباس چنين
نقل مىكند: استرق الشيطان من الناس، اعظم آيه من القرآن
بسم الله الرحمن الرحيم: «مردم شيطان صفت، بزرگترين
آيه قرآن بسم الله الرحمن الرحيم را سرقت كردند» (اشاره به اينكه در آغاز سورهها
آن را نمىخوانند). [4]