اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 244
گواه ديگر اينكه «خوارزمى» دانشمند معروف اهل تسنن در كتاب «مناقب» از «على بن
رياح» نقل مىكند كه على بن أبي طالب و ابىّ بن كعب، قرآن را در زمان رسول خدا صلى
الله عليه و آله جمعآورى كردند.
سومين شاهد جملهاى است كه «حاكم» نويسنده معروف اهل سنت در كتاب «مستدرك» از
«زيد بن ثابت» آورده است:
زيد مىگويد: «ما در خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله قرآن را از قطعات
پراكنده جمعآورى مىكرديم و هر كدام را طبق راهنمائى پيامبر صلى الله عليه و آله
در محل مناسب خود قرار مىداديم، ولى با اين حال اين نوشتهها متفرق بود پيامبر
صلى الله عليه و آله به على عليه السلام دستور داد كه آن را يكجا جمع كند، و ما را
از ضايع ساختن آن بر حذر مىداشت».
سيد مرتضى دانشمند بزرگ شيعه مىگويد: «قرآن در زمان
رسول اللَّه به همين صورت كنونى جمعآورى شده بود» [1].
طبرانى و ابن عساكر از «شعبى» چنين نقل مىكنند
كه شش نفر از انصار، قرآن را در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله جمعآورى كردند [2] و قتاده نقل
مىكند كه از انس پرسيدم چه كسى قرآن را در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله
جمعآورى كرد، گفت چهار نفر كه همه از انصار بودند: ابىّ بن كعب، معاذ، زيد بن
ثابت، و ابو زيد [3] و بعضى
روايات ديگر كه نقل همه آنها به طول مىانجامد.
به هر حال علاوه بر اين احاديث كه در منابع شيعه و اهل تسنن وارد شده انتخاب
نام فاتحة الكتاب براى سوره حمد- همانگونه كه گفتيم- شاهد زندهاى براى اثبات اين
موضوع است.
سؤال:
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه چگونه مىتوان اين گفته را باور كرد با اينكه
در ميان گروهى از دانشمندان، معروف است كه قرآن پس از پيامبر صلى الله عليه و آله
جمعآورى