اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 180
ولى مصونيت معصومين در برابر گناه از مقام معرفت و علم و تقواى آنها سرچشمه
مىگيرد، درست همانند پرهيز از پارهاى از گناهان براى فرد فرد ما كه به خاطر علم
و آگاهى و ايمان و معرفت آن را ترك مىكنيم، مثلا هرگز با بدن لخت و عور قدم در
كوچه و خيابان نمىگذاريم، همچنين كسى كه اطلاع كافى درباره آثار مخرب مواد مخدر
دارد و به خوبى مىداند آلوده شدن به آن سبب قطعى براى مرگ تدريجى است هرگز به
سراغ آن نمىرود، مسلماً اين ترك مواد مخدر براى او يك فضيلت است كه از علم و
آگاهى او سرچشمه مىگيرد، و با داشتن اين علم هر چند آن را ترك مىكند ولى اجبارى
در كار نيست و توانائى استعمال مواد مخدر را دارد.
به همين دليل ما سعى مىكنيم از طريق تعليم و تربيت سطح معرفت و آگاهى و تقوا
را در افراد بالا ببريم، تا آنها را حد اقل در برابر گناهان بزرگ، و اعمال زشت و
زننده بيمه نمائيم.
آيا اگر افرادى به خاطر اين تعليم و تربيت پارهاى از اين اعمال را ترك كنند
افتخار و فضيلت نيست؟!
به تعبير ديگر ترك گناه براى پيامبران، محال عادى است، نه محال عقلى، و
مىدانيم محال عادى با اختيارى بودن سازگار است، فى المثل محال عادى است كه شخص
عالم و مؤمنى شراب با خود به مسجد ببرد و در صف جماعت بنوشد، ولى مسلماً اين يك
محال عقلى نيست بلكه محال عادى است.
كوتاه سخن اينكه: سطح بالاى معرفت و ايمان
انبياء كه خود يك افتخار و فضيلت است سبب افتخار و فضيلت ديگرى كه مقام عصمت است
مىگردد (دقت كنيد).
و اگر گفته شود آنها اين ايمان و معرفت را از كجا آوردهاند مىگوئيم اين از
امدادات الهى است، ولى با اين قيد كه امدادهاى الهى بىحساب نيست و لياقتهائى در
اينها وجود داشته است، همانگونه كه قرآن درباره ابراهيم خليل مىفرمايد: او تا از
عهده امتحانات مهم الهى برنيامد به مقام پيشوائى خلق نرسيد
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 180