اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 132
و به اين
ترتيب اينگونه مصائب علاوه بر اينكه بار انسان را سبك مىكند او را نسبت به آينده
كنترل خواهد نمود.
2- گرچه ظاهر
آيه عام است و همه مصائب را دربرمىگيرد، ولى مطابق معمول در عمومات استثناهائى
وجود دارد، مانند مصائب و مشكلاتى كه دامنگير انبيا و ائمه معصومين عليهم السلام
مىشد كه براى ترفيع مقام يا آزمايش آنها بود.
و همچنين
مصائبى كه گريبان غير معصومين را مىگيرد و جنبه آزمون دارد.
و يا مصائبى
كه بر اثر ندانمكاريها و عدم دقت و مشورت و سهل انگارى در امور حاصل مىشود كه
اثر تكوينى اعمال خود انسان است.
و به تعبير
ديگر جمع ميان آيات مختلف قرآن و روايات ايجاب مىكند كه عموم اين آيه در مواردى
تخصيص پيدا كند، و اين مطلب تازهاى نيست كه مايه گفتگوى بعضى از مفسران شده است.
كوتاه سخن
اينكه مصائب و گرفتاريهاى سخت، فلسفههاى مختلفى دارد، كه در بحثهاى توحيدى، و
مباحث عدل الهى، به آن اشاره شده است.
شكوفائى
استعدادها تحت فشار مصائب، هشدار نسبت به آينده، آزمون الهى، بيدارى از غرور و
غفلت، و كفاره گناه و ...
اما از آنجا
كه بيشتر افراد آن جنبه كيفرى و كفارهاى دارد آيه فوق آن را به صورت عموم مطرح
ساخته است.
و لذا در
حديثى مىخوانيم: هنگامى كه امام على بن الحسين عليه السلام وارد بريزيد شد، يزيد
نگاهى به او كرد و گفت: يا على! ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ
فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ! (اشاره به اينكه حوادث كربلا نتيجه
اعمال خود شما بود).
ولى امام على
بن الحسين عليه السلام فوراً در پاسخ فرمود:
چنين نيست،
اين آيه در مورد ما نازل نشده، آنچه درباره ما نازل شده آيه ديگرى است كه مىگويد:
هر مصيبتى در زمين يا در جسم و جان شما روى دهد پيش از آفرينش شما در كتاب (لوح
محفوظ) بوده، و آگاهى بر اين امر بر خداوند آسان است، اين براى آن است كه شما به
خاطر آنچه از دست مىدهيد غمگين نشويد، و
اسم الکتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 132