اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 39
اسلامى است.
آنها مىگويند:
آيا نواختن
صد ضربه تازيانه بر بدن شخص كه مرتكب گناهى شده، خشونت نيست؟
آيا سنگسار
كردن مرد يا زنى كه بر اثر غلبه هوى و هوس، لحظهاى از جاده عفّت خارج گشته، با
عطوفت اسلامى سازگار است؟
آيا بريدن
دست و پاهاى سارقان و دزدان، با رحمت دينى مىسازد؟
چگونه حدود و
تعزيرات اسلامى با رحمت و رأفت سازگارى دارد؟
آيا
مجازاتهاى غليظ و شديد، نوعى خشونت محسوب نمىشود؟
پاسخ:
نكتههاى ظريفى در گوشه و كنار احكام «حدود و تعزيرات» به چشم مىخورد كه به ما در
پاسخ اين سؤالات كمك مىكند و دقّت و مطالعه آنها روشن مىسازد كه حدود و تعزيرات
نيز چشمهاى ديگر از رحمت و عطوفت اسلامى است- هرچند ظاهر آن براى عدّهاى در
برخورد اوّليه خشونتآميز به نظر مىرسد.
الف- رواياتى
در مورد فلسفه اجراى حدود و تعزيرات وجود دارد كه مطالعه آنها به ما بينش تازهاى
در باره اين مجازتهاى اسلامى مىدهد. به دو نمونه آن توجّه كنيد:
1- پيامبر
گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمودند:
«إِقَامَةُ حَدٍّ خَيْرٌ مِنْ مَطَرِ
أَرْبَعِينَ صَبَاحاً[1]؛ اجراى هر
نوع حدّ يا تعزيرى (به هر مقدار كه باشد) از بارش چهل شبانه روز باران بهتر است.»
همانگونه كه
ملاحظه مىفرماييد حدود و تعزيرات در اين روايت نبوى به باران تشبيه شده و اجراى
كمترين مقدار آن از چهل روز باران بهتر شمرده شده است؛ مفهوم اين روايت اين است كه
همانطور كه باران، رحمت [2] پروردگار
است و خداوند آن را بر اهل زمين نازل مىكند و منتشر مىنمايد، حدود الهى نيز نوعى
رحمت الهى است. حقيقتاً اجراى مجازاتهاى اسلامى همچون باران جامعه را شستشو مىدهد
و اجتماع را از آلودگيها پاك مىكند.