اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 16
اگر دو آيه
فوق را كنار هم بگذاريم، نتيجه جالبى مىگيريم:
«انسانهايى كه ويژگيهاى عبادالرّحمن را دارند
همطراز فرشتگان خدا هستند»
خوشا به حال
كسانى كه بتوانند با پياده كردن اين ويژگيها در روح و جان خويش، در صفّ فرشتگان
پروردگار قرار گيرند.
2- براى پى
بردن به مفهوم عبادالرّحمن، درك معناى عبوديّت و بندگى لازم است.
و چه كسى
بهتر از بندگان واقعى خداوند و كسانى كه عبوديّت و بندگى را با تمام وجود لمس
كردهاند، مىتوانند به تفسير اين واژه بپردازند!؟
بدين جهت به
امامان معصوم روى مىآوريم، و از آنها تفسير اين كلمه را مىخواهيم.
امام صادق عليه
السلام- عبد واقعى خداوند- در حديث جالبى به اين پرسش پاسخ مىدهد؛ حضرتش طبق اين
روايت بندگى و عبوديّت را چنين تفسير مىكند:
الف-
«أَنْ لَايَرَى الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِيمَا خَوَّلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ مُلْكاً
لِانَّ الْعَبِيدَ لايَكُونُ لَهُمْ مُلْكٌ يَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ
يَضَعُونَهُ حَيْثُ أَمَرَهُمُ اللَّهُ تَعالى بِهِ؛ (اوّلين
نشانه عبوديّت و بندگى آن است كه) بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است، خود
را مالك چيزى نداند (و همواره مترنّم به اين شعر باشد: در حقيقت مالك اصلى خداست*
اين امانت چند روزى نزد ماست- و آن را باور كند) زيرا بندگان [واقعى خداوند] مالك
چيزى نيستند، مال را متعلق به خداوند مىدانند، و از آن در همان راهى كه خداوند
دستور داده استفاده مىكنند.»
ب-
«وَ لَايُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِيراً؛ (دومين
علامت بندگى آن است كه:) بنده خود را مدبّر خويش نداند (بلكه تنها تدبير كننده
امورش را خداوند عالم و قادر بداند و باور كند كه همه چيز به دست با قدرت او
است).»
ج-
«وَ جُمْلَةُ اشْتِغَالِهِ فِيمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعالى بِهِ وَ نَهاهُ عَنْهُ؛
(نشانه سوم آن است كه:) تمام عمرش مشغول اطاعت اوامر و نواهى پروردگارش باشد (و
بجز او، دل مشغولى ديگرى نداشته باشد).»
اسم الکتاب : والاترين بندگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 16