اسم الکتاب : مثالهاى زيباى قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 319
هيچ چيز مانع قبول انفاقهاى آنها نشد، جز اينكه آنها به خدا و پيامبرش كافر
شدند، و نماز بجا نمىآورند جز با كسالت، و انفاق نمىكنند مگر با كراهت.
اين آيه نيز ايمان را شرط قبولى اعمال مىداند. بنابراين، آيات مذكور و ديگر
آيات و روايات فراوانى- كه از معصومان عليهم السلام به ما رسيده است- ايمان را شرط
صحّت و كمال اعمال مىدانند همچنين بنابر آيات و روايات، ولايت نيز شرط كمال، بلكه
شرط صحّت اعمال شمرده شده است.
چرا ايمان و ولايت شرط صحّت اعمال است؟
به عبارتى، چرا خداوند كارهاى خوب و بد كفّار را جداگانه محاسبه نمىكند؟
يعنى بدين ترتيب كه پرونده كارهاى زشت و ناشايست آنها جدا محاسبه شود و بر
اساس آن مجازات صورت گيرد و پرونده كارهاى خوب و شايسته آنها نيز جدا محاسبه شود و
بر اساس آن جزاى نيك داده شوند.
پاسخ: در روايات و آياتى كه ايمان و ولايت را شرط
صحّت اعمال دانستهاند، جواب اين سئوال آمده است.
در روايتى كه قبلًا در اين باره گذشت امام عليه السلام چنين فرمودند: «وَ لَمْ يَعْرِفْ وِلايَةَ وَلِىِّ اللَّهِ فَيُواليهِ وَ
يَكُونَ جَميعُ اعْمالِهِ بِدِلالَتِهِ الَيْهِ» بر اساس اين روايت، راز و رمز اشتراط ايمان و ولايت اين است كه انسان كارها و
اعمال شايسته را به راهنمايى و هدايت بزرگان دين انجام دهد و از مسير خاصّى كه
آنها بيان مىكنند حركت كند.
وقتى انسان ولايت خداوند و رسولش را پذيرفت، ديگر خودسرانه و با هوى و هوس كار
نمىكند، بلكه سعى مىكند در خط ولايت حركت كند؛ زيرا اعمال نيك داراى شرايط،
موانع، مقدّمات و مقارناتى است كه اگر طبق نظر امامان معصوم عليهم السلام انجام
نشود عمل نيك منظور نخواهد شد.