اسم الکتاب : مثالهاى زيباى قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 299
از اين رو، خداوند در آيه كريمه 62 سوره انعام، چنين مىفرمايد: «ثُمَّ رُدُّوا الَى اللَّهِ مَوْليهُمُ الْحَقُّ الا لَهُ
الْحُكْمُ وَ هُوَ اسْرَعُ الْحاسِبينَ»؛ سپس
[تمام بندگان] به سوى خدا كه مولاى حقيقى آنهاست- باز مىگردند. بدانيد كه حكم و
داورى، مخصوص اوست؛ و او سريعترين حسابگران است.
بنابر آيه شريفه فوق، ذات بىمثال خداوند، حق شناخته شده است.
2- نمونه بارز ديگر از مصاديق حق، آفرينش زمين و آسمان و به عبارت ديگر، سراسر
جهان هستى است.
بر همين اساس آيه شريفه 22 سوره جاثيه مىفرمايد: «وَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمواتِ وَ الْارْضَ بِالْحَقِّ»؛ و خداوند آسمانها و زمين را به حق آفريده است.
3- سومين مصداق براى حق خود قرآن است؛ زيرا آيه 48 سوره مائده در مقام بيان
اين مطلب برآمده، مىفرمايد: «وَ
انْزَلْنا الَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ» و اين
كتاب (قرآن) را به حق بر تو نازل كرديم.
4- دين مبين، مقدّس و نجاتبخش اسلام، مصداق روشن ديگرى از مصاديق حق است. از
اين رو، خداوند متعال در آيه 28 سوره فتح مىفرمايد: «هُوَ الَّذى ارْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ
الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ»؛ او كسى است كه رسولش را با هدايت و دين حق فرستاده تا آن را بر همه اديان
پيروز كند. [1]
به طور خلاصه، هر وجودى كه منبع خير و سعادت بشر باشد، حق شناخته شده است.
بنابراين، خداوند حق مطلق است؛ چه اينكه منبع تمام سعادتها و بركات است. همچنين
آسمان و زمين، قرآن مجيد، دين اسلام و توحيد و يكتاپرستى از اين جهت كه منشأ هدايت
و بركت هستند، حق معرفى شدهاند.
اما آنچه منبع نفاق، شقاوت و بدبختى است، باطل شناخته شده است؛ مثل شيطان، بت
و بتپرستى، ريا و تظاهر، نفاق و دورويى و مانند آن.