اسم الکتاب : مثالهاى زيباى قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 27
خداوند
مىفرمايد: «ذلِكَ الْكِتابُ لارَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»
همان كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است.
يعنى هدايت
شامل كسانى مىشود كه پردههاى تعصّب و لجاجت را كنار زده باشند و نسبت به حرف
حقّ، گوشى شنوا داشته باشند.
و در آيه
مورد بحث، آيه 26 سوره بقره، خداوند فرمودند: «ما
يُضِلُّ بِهِ الَّا الْفاسِقِينَ» تنها فاسقان گمراه مىشوند.
يعنى اينها
اوّل فاسق بودند و زمين دلشان شورهزار؛ سپس خداوند، به خاطر همين فسقشان آنها را
گمراه كرد و از باران رحمت و ايمان، خار و كفر روييده شد.
و در آيه 10
سوره روم نيز خداوند مىفرمايد: «ثُمَكانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ
اساؤُا السُّوأَى انْ كَذَّبُوا بآياتِ اللَّهِ ...» نتيجه و
عاقبت آن كسانى كه مرتكب كار بد شدند، تكذيب آيات الهى و ضلالت شد.
يعنى اين
تكذيب آيات الهى و ضلالت، حاصل اعمال خود آن ظالمين است [1]
بنابراين؛ هدايت و ضلالت، نتيجه اعمال خود ماست و خداوند متعال- كه حكيم على
الاطلاق است- مقدّراتى از روى حكمت براى بندگان وضع مىكند. اگر بنده به اميد كسب
الطاف الهى به سوى خدا گام بردارد، از سرچشمه هدايتش، رستگار مىشود و اگر به
بيراهه دلبستگى غير الهى رود، به مصداق آيه شريفه «انَّ
اللّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَ يَهْدِى الَيْهِ مَن انابَ»
گمراه مىشود. و از ذيل آيه استفاده مىشود كه هدايت بى حساب نيست، بلكه هر كس به
سوى خدا آيد و توبه كند هدايت شاملش مىشود؛ ولى اگر دشمنى كرد، گمراه مىشود.
خلاصه اين
كه: جبرى در كار نيست و هدايت و ضلالت نتيجه عمل خود انسان است و ضلالت سمّ كشنده
است؛ اگر كسى با احتيار خود استفاده كرد، حقّ
[1]- آيه 34 سوره غافر نيز علّت ضلالت را
«اسراف» و آيه 74 همين سوره آن را «كفر» معرّفىمىكند.
اسم الکتاب : مثالهاى زيباى قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 27