اسم الکتاب : مثالهاى زيباى قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 158
بين او دو، اين است كه اقتصاد اسلامى، با اخلاق و اصول انسانى آميخته و توأم
است؛ در حالى كه اقتصاد مادّى، نه تنها از عاطفه و اخلاق خالى است، بلكه اصل حاكم
بر آن منافع مادّى است. از اين جهت هر چيزى كه در تعارض و تضادّ با آن باشد، فداى
منافع مادّى مىگردد. توليد موادّ مخدر و درآمد آن- در حالى كه بر خلاف اصول
انسانى است- در نظر بسيارى از كشورهاى دنيا مهم شمرده شده است. حتّى دولتهايى كه
به ظاهر با آن مبارزه مىكنند و گاهى براى ريشه كن كردن آن كنفرانسها و همايشهاى
متعدّدى برگزار مىكنند، در اين تجارت پر سود سهم بسزايى دارند. براى طرفداران اين
مكتب، فساد نسل جوان، تزلزل پايههاى اخلاقى و فروپاشى خانوادهها اهميّت ندارد؛
آنچه براى آنها مطرح هست، خود دوستى با حفظ منافع شخصى است. تجارت انسان و خريد و
فروش كودكان، اگرچه با هيچ يك از اصول انسانى و حقوق بشر سازگار نيست؛ ولى براى
طرفداران دروغين حقوق بشر، جايز شمرده شده است و بصورت غيرعلنى بر آن اعتراف
دارند! سلاحهاى كشتار جمعى، بمبهاى شيميايى، موشكهاى دوربرد زمين به هوا،
بمبهاى خوشهاى و ميكروبى و امثال اينها را چه كسانى در اختيار دولت عراق قرار
داد، تا به وسيله آن جنايتهاى شرمآورى بر ايران اسلامى بيافرينند؟ چرا در اين
هنگام طرفداران حقوق بشر ساكت بودند و اعتراضى نداشتند؟! ولى به محض حمله عراق به
كويت فرياد اعتراضآميز طرفداران حقوق بشر بلند مىشود و حكم به خلع سلاح عراق
مىدهند.
سرّ اين رخدادها روشن است؛ زيرا زمانى منافع استكبار، اقتضا مىكند كه دولت
عراق تا دندان مسلّح باشد و زمان ديگر، منافع آنان با خلع سلاح عراق تأمين
مىگردد. از اين رو، ملاك در نظر آنها منافع مادّى است و اصول انسانى تحت الشّعاع
آن قرار دارد.
ولى اصل حاكم بر اقتصاد اسلامى اخلاق است؛ و تحصيل منافع بايد در سايه
اسم الکتاب : مثالهاى زيباى قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 158