در نفس المهموم از قول «تاريخ حبيب السّير» آمده است كه يزيد سرهاى شهيدان را
به على بن الحسين عليه السلام تسليم كرد و آن حضرت سرها را روز بيستم صفر به
بدنها ملحق كرده و سپس به مدينه بازگشت، [2] و در مقتل الحسين مقرّم اين سخن از ابوريحان بيرونى در-
الآثار الباقيه- نيز نقل شده است. [3]
مطابق اين سخن، مىتوان گفت كه اهل بيت نيز همراه امام سجاد عليه السلام در
روز اربعين به كربلا آمدند و سخن سيد بن طاووس تقويت مىشود.
قول دوم، از شيخ مفيد است كه مىنويسد: «روز بيستم صفر
روزى است كه خاندان حرم حسينى از شام به مدينه آمدند، و اين روز همان روزى است كه
جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او
نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد». [4]
شيخ طوسى نيز در مصباح المتهجّد تصريح مىكند: روز بيستم صفر، روز ورود حرم
حسينى از شام به مدينه است. [5]
قول سوم، از سيد بن طاووس در كتاب اقبال است كه ايشان
در اين كتاب، هم ورود حرم حسينى را در اربعين به كربلا بعيد مىشمرد و هم ورودشان
را به مدينه [6] و
علامه
[1]. مثيرالاحزان، ص 107. شيخ بهايى
نيز معتقد است در اربعين حسينى، اهلبيت عليهم السلام به كربلا آمدند و با جابر
ملاقات كردند (توضيح المقاصد، ص 6) هر چند وى اربعين را روز نوزده صفر مىداند،
ولى با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين
را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت مىشود (رجوع كنيد به:
تحقيق درباره اربعين، ص 201- 202).
[6]. اقبال الاعمال، ج 3، ص 100- 101.
وى مىنويسد: پس از ورود كاروان اسيران به كوفه، عبيداللَّه بنزياد براى يزيد
نامه نوشت تا تكليفش را درباره اسرا روشن سازد و يزيد پاسخ داد كه آنها را به شام
روانه كند، اين رفت و برگشت و سپس حركت و رسيدن به شام بيست روز يا بيشتر طول
مىكشيد؛ و از طرفى وقتى آنها به شام رسيدند، در آنجا نيز آنها را يك ماه در مكانى
كه از سرما و گرما حفظشان نمىكرد، جاى دادند؛ بنابراين، طبيعت كار اقتضا مىكند
كه آنها بيش از چهل روز از شهادت امام حسين به عراق و يا مدينه برسند.
اسم الکتاب : عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 626