اسم الکتاب : عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 238
در حقيقت اين بىتفاوتى و سازشكارى آنان بود كه موجب تشويق افراد گناهكار
مىشد، و در نهايت به هلاكت همگان انجاميد.
در آيهاى ديگر خداوند اجراى اين اصل را به صورت گسترده از ويژگىهاى امّت
اسلامى به عنوان «امّت برتر» دانسته، مىفرمايد:
«كُنْتُمْ خَيْرَ
أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ
الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»؛ شما بهترين
امّتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شديد (چه اينكه) امر به معروف مىكنيد و
نهى از منكر، و به خدا ايمان داريد. [1]
نكته جالب توجّه در اين آيه آن است كه دليل بهترين امّت بودن را «امر به معروف
و نهى از منكر و ايمان به خدا» مىشمرد. و جالبتر اينكه «امر به معروف و نهى از
منكر» را بر «ايمان به خدا» مقدّم مىدارد تا بيانگر اين معنى باشد كه بدون اين دو
فريضه، ريشههاى ايمان به خدا نيز در دلها سُست مىشود و پايههاى آن فرو مىريزد
و به تعبير ديگر ايمان به خدا بر آن دو فريضه استوار مىگردد. [2] همانگونه كه
اصلاح همه امور جامعه بر آن دو استوار است.
؛ امر به معروف و نهى از منكر دو فريضه بزرگ الهى است كه بقيّه فرايض با آنها
بر پا مىشوند و به وسيله اين دو، راهها امن مىگردد و كسب و كار مردم حلال
مىشود و حقوق افراد تأمين مىگردد و در سايه آن زمين آباد و از دشمنان انتقام
گرفته مىشود و در پرتو آن همه كارها روبه راه مىگردد». [3]