اسم الکتاب : ربا و بانكدارى اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 92
سپس آن را با وزن برمىگرداند و مىداند سنگينتر از آن است كه وام گرفته و
راضى است كه اين اضافه براى وامدهنده باشد؟ فرمود: اگر شرط نكرده باشند مانعى
ندارد». [1]
(1) 10- ابو الربيع مىگويد از امام
صادق عليه السّلام سؤال شد: «عن رجل اقرض رجلا دراهم فيردّ عليه اجود منها بطيبة
نفسه و قد علم المستقرض و القارض انّه انّما اقرضه ليعطيه اجود منها قال: لا باس
اذا طابت نفس المستقرض: «مردى به ديگرى تعدادى درهم وام داده و او بهتر از آن را
با ميل خود به وى بازمىگرداند و هر دو مىدانند كه به خاطر همين وام داده كه بهتر
از آن را بازگرداند؟ فرمود: اگر وامگيرنده با ميل خود (بدون شرط) اين كار را
مىكند مانعى ندارد». [2]
***
(2) نتيجه اين كه روايات گروه دوّم، دلالت مىكند بر جواز دادن زيادهاى
كه بدون شرط قبلى باشد؛ البته اين جواز بالمعنى الاعم است كه غير از حرمت با بقيه
احكام خمسه، سازگار است.
(3)
گروه سوم: رواياتى است كه از دادن اضافه نهى مىكند، حتى بدون شرط قبلى
؛ مانند روايات زير:
(4) 1- هذيل بن حيّان مىگويد: به
امام باقر عليه السّلام عرض كردم: انّى دفعت الى اخى جعفر مالا فهو يعطينى ما انفق
و احجّ منه و اتصدّق و قد سالت من قبلنا فذكر و انّ ذلك فاسد لا يحلّ و انا احبّ
ان انتهى الى قولك فقال لى: أ كان يصلك قبل ان تدفع اليه مالك؟ قلت نعم قال: خذ
منه ما يعطيك فكل منه و اشرب
[1]- الوسائل، جلد 12، ابواب الصرف،
باب 12، حديث 2.
[2]- الوسائل، جلد 12، ابواب الصرف،
باب 12، حديث 4 و مانند اين روايت است حديث 3 و 5 همين باب.
اسم الکتاب : ربا و بانكدارى اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 92