اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 530
نسائى در سنن كبرى از امير مؤمنان عليه السلام نقل مىكند كه فرمود: رسول گرامى صلى الله عليه و
آله در «يوم الانذار» به حضار فرمود:
«يا بني عبد المطلب ... فأيّكم
يبايعنى على أن يكون أخي و صاحبي و وارثي، فلم يقم إليه أحد فقمت إليه و كنت أصغر
القوم، فقال: اجلس، ثمّ قال ثلاث مرّات؛ كلّ ذلك و أقوم إليه، فيقول اجلس حتى كان
في الثالثة ضرب بيده على يدي ثمّ قال: أنت أخي و صاحبي و وارثي و وزيري
؛ اى فرزندان عبد المطلّب كدام يك از شما دست بيعت به من مىدهد، تا برادر و
همدم و وارث من باشد؟ كسى قيام نكرد و جواب نداد، پس من برخاستم در حالى كه
كمسنترين آن جمعيّت بودم. فرمود: بنشين.
سپس تا سه مرتبه سخنش را تكرار فرمود و در هر مرتبه تنها من برخاستم. فرمود:
بنشين تا اينكه در مرتبه سوم دستش را به دست من زد و فرمود: تو برادر و همدم و
وارث و وزير منى». [1]
ابن اثير نيز در الكامل مىنويسد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در «يوم الدار» خطاب به حضار
به جاى «فأيّكم يبايعني» فرمود: «فأيّكم يؤازرنى؛ كدام يك از شما حاضر است كه وزير من باشد». [2]
نظير همين تعبير را علّامه طبرسى در جوامع
الجامع نيز نقل مىكند. [3]
ثانياً: اين نكته نيز قابل ترديد نيست كه پيامبر كارى
به اين اهميّت (تشكيل حكومت) را از نزد خود انجام نمىداد و به يقين بر مبناى وحى
بود «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى* إِنْ هُوَ
إِلَّا وَحْيٌ يُوحى».[4] بنابراين بايد قبول كرد كه تشكيل حكومت با تمام شاخ و برگهايش در متن اسلام
قرار داشت و بر اساس «لَقَدْ كانَ لَكُمْ
فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[5] بايد در هر عصر و زمان، مسلمانان به تشكيل حكومت اسلامى
بپردازند و به اقامه آن همّت گمارند كه اسلام بدون حكومت درختى بىشاخ و برگ است.
4. حكومت اسلامى بعد از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله
مىدانيم در امر خلافت و جانشينى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در ميان
مسلمين اختلاف نظر است.
پيروان اهل بيت معتقد به «نصّ» مىباشند و مىگويند: يكى از كارهاى مهم پيامبر
صلى الله عليه و آله تعيين خليفه و رهبر سياسى اجتماعى براى مردم پس از خود
مىباشد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در فكر رهبرى سياسى- اجتماعى پس از خود
نيز بود و بر اين اساس، به منظور آنكه امّت، بعد از او احساس خلأ رهبرى نكند به
امر خدا در صحراى غدير خم، على عليه السلام را به رهبرى و پيشوايى مردم، معرفى كرد
و آنچه از جانب خدا در ضمن دو آيه شريفه «يا
أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ»[6] و «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»[7] بر آن حضرت
نازل گشت را بر مردم ابلاغ