اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 38
به هر حال،
در اصطلاح اصوليون و فقها، فقه مجموعهاى از قوانين، دستورات و امر و نهىهايى است
كه فقيه، از منابع و ادلّه تفصيلى آن استنباط مىكند و موضع عملى بندگان را در
برابر خالق رقم مىزند و به او مىآموزد كه چه عكس العملى در مقابل مولاى حقيقىاش
داشته باشد.
به بيان
ديگر: اگر غرض از خلقت انسان، عبوديت است: «وَ ما
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»[1]
فقه، طريق عبوديت و بندگى را تعيين مىكند و راه عملى آن را به بنده مىآموزد و بر
همين اساس به آن «شريعت»- و «منهاج»- به معناى راه- نيز گفته مىشود.
***
يادآورى لازم:
از بررسى
مجموع رواياتى كه در زمينه فقه و فقاهت وارد شده، به دست مىآيد كه رسول مكرّم و
ائمّه اهل بيت عليهم السلام و فقهاى اسلام براى جداسازى فقيه واقعى و حقيقى از غير
واقعى، اصرار فراوانى ورزيدهاند و در تعبيراتى نظير:
معيار فقه
واقعى را گوشزد نمودهاند و اين نحو موضعگيرى و برخورد، دليل بر شيوع نوعى انحراف
و كجفهمى در عرف متشرّعه آن زمان در زمينه فقه و فقاهت است؛ انحرافى كه با كمال
تأسف در عصر كنونى نيز مشاهده مىشود.
واژهشناسى
«فقه»، «فقيه» و «تفقّه» و بررسى معناى لغوى و تفكيك آن از معناى اصطلاحى و پى
بردن به معناى مراد در فرهنگ قرآن و حديث، مىتواند در مقابل اين انحراف بايستد و
سبب شود كه از آن همه فضايل و بركاتى كه براى فقه و فقاهت در لسان كتاب و سنّت
وارد شده، سوء استفاده نگردد و كژى و انحراف در بايستههاى حوزهها و مراكز تعليمى
به وجود نيايد و در تطبيق متّفقه قرآنى «لِيَتَفَقَّهُوا فِي
الدِّينِ» و «فقيه كتاب و سنّت» و يا «فقيه اهل بيت» خطا و اشتباهى رخ ندهد،
فضائلى نظير:
«فضل الفقيه على العابد كفضل الشّمس على
الكواكب
؛ برترى فقيه
بر انسان عابد همانند برترى خورشيد بر ستارگان است». [8]
«إذا أراد اللَّه بعبدٍ خيراً فقّهه في الدّين
...
؛ وقتى
خداوند اراده كند به بندهاش خيرى برساند او را فقيه در دين قرار مىدهد ...».
[9]