اسم الکتاب : دائرة المعارف فقه مقارن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 267
نقش زمان و مكان در استنباط
پيشگفتار:
ما مسلمانان معتقديم اسلام دين جامعى است كه همه نيازمنديهاى معنوى و مادى،
فردى و اجتماعى انسانها در آن پيشبينى شده است. قرآن مجيد مىگويد: «ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ»[1] «وَ
نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ».[2]
تعبير به «من شيء» و «لكلّ شيء» دليل روشنى بر اين جامعيّت است.
اين سخن بدان معنا نيست كه بعضى از افراطيون پنداشتهاند كه همه علوم طبيعى و
مادى نيز در قرآن آمده است و مثلًا آيه
«انْطَلِقُوا إِلى ظِلٍّ ذِي ثَلاثِ شُعَبٍ»[3] كه درباره دوزخيان است، اشاره به علم هندسه و
آيه «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ
وَرَقِ الْجَنَّةِ»[4]* كه درباره حضرت آدم و حوّاست، اشاره به حرفه
خيّاطى و آيه «فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ»[5] كه درباره عسل
است، اشاره به علم طب و آيه «كَالَّتِي
نَقَضَتْ غَزْلَها»[6] كه درباره زن سادهلوحى است كه در عصر جاهليّت مىزيست و پيوسته با چرخ دستى،
پشمى را مىتابيد و سپس آن را وامىتابيد. اشاره به علم نساجى، و مانند آن است؛ آن
گونه كه جلال الدين سيوطى در كتاب اتقان آورده است. [7]
در حالى كه وجود همه چيز در قرآن به معناى امورى است كه مربوط به ايمان و
تربيت و اخلاق و روابط صحيح و عادلانه اجتماعى و تكامل انسانهاست.
البتّه دعوت قرآن به علم و دانش، به گونهاى كه آن را بزرگترين افتخار بشر
شمرده، مىتواند نيروى محركهاى جهت حركت به سمت و سوى همه علوم و دانشها باشد؛ نه
اينكه اصول و فروع علم هندسه و خيّاطى، نساجى و ... در قرآن آمده است.