اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 67
مثلا شخصى كه
به زيارت يكى از معصومين عليهم السّلام مشرّف مىشود، و او را براى خدا زيارت
مىكند، گاه انگيزهاش نورانيّت و صفاى باطن است، و در پارهاى از اوقات شفاى
بيمارى خود يا نزديكانش مىباشد، و گاه استمداد جستن از آن ولى اللّه براى شفاعت
در پيشگاه خدا، جهت پرداخت بدهيهايش.
اينها همه از
قبيل داعى بر داعى است، و هيچ كس نمىتواند تمام اين زيارات را باطل بداند؛ زيرا
خود شارع مقدّس و ائمّه عليهم السّلام اينها را به ما تعليم دادهاند. خودشان نماز
حاجت و نماز باران را براى رسيدن به خواستههاى مادّى به ما آموختهاند.
بنابراين،
اخذ اجرت، كه در طول قصد قربت است، تضادّى با آن ندارد.
مستأجر براى
تقرّب به خداوند، و به نيابت از منوب عنه نماز مىخواند، ولى انگيزه او بر اين
عبادت خدا، اخذ اجرت است. اين ايرادى ندارد.
سؤال: در
مثالهايى كه- در بالا- ذكر شد، هم اصل مثال عبادت است، و هم انگيزه آن؛ مثلا نماز
باران هم خود عبادت است و هم انگيزه آن؛ چون طلب باران نوعى دعاست، و دعا نوعى
عبادت است، امّا در عبادات استيجارى اين گونه نيست؛ زيرا اخذ اجرت از مردم عبادت
محسوب نمىشود، پس قياس عبادات استيجارى به «نماز حاجت» و «استسقا» و مانند آن، قياس
صحيحى به نظر نمىرسد.
پاسخ: بايد
پرسيد داعى و انگيزه اين دعا در پيشگاه خدا
اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 67