اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 163
وكالتا انجام نشده، تا موجب حرمت ابدى شود.
اين، راهكارى مشروع و هماهنگ با ادلّه شرعى است، براى كسانى كه مبتلا به نكاح
در عدّه مىشوند. البتّه ما استفاده از اين راهكار را به كسانى كه دست به چنين
ازدواجهايى زده، و جدايى برايشان مشكل است توصيه مىكنيم. در غير اين صورت، بهتر
است احتياط كنند، و از چنين ازدواجى چشم بپوشند.
پاسخ به چند سؤال
در اينجا سه سؤال پيرامون راهكار ارائه شده به ذهن مىآيد، كه نياز به پاسخ
دارد:
سؤال اوّل: آنچه گفتيد در صورتى صحيح است كه زوج، شخصى را وكيل نمايد، تا براى
او همسرى اختيار كند؛ هر زنى كه باشد. امّا اگر زن خاصّى را نام ببرد، و به وى
بگويد: «فلان خانم را براى من عقد كن» راهكار مزبور فايدهاى ندارد، و آنچه در
عصر و زمان ما رخ مىدهد، غالبا از همين قبيل است. در اين مورد چه بايد كرد؟
پاسخ: وكالت در امر ازدواج به دو صورت امكانپذير است:
الف) شخصى را وكيل كند تا فقط صيغه عقد را بخواند؛ خواه نكاح صحيح باشد يا
باطل.
ب) به او وكالت دهد آن زن را به همسرى او در آورد.
در صورت اوّل حرمت ابدى بعيد نيست. ولى كمتر كسى پيدا مىشود كه چنين وكالتى
بدهد.
امّا در صورت دوّم، كه غالب وكالتها از اين قبيل است، اگر زنى را
اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 163