اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 134
همچنين اگر نطفه زن و مرد بيگانهاى را بگيرند، سپس آن دو با هم ازدواج كنند،
تركيب و تلقيح آن دو چه حكمى دارد؟
پاسخ: پاسخ سؤالات سهگانه فوق متوقّف بر اين است كه روشن شود معيار در حليّت
و حرمت چه زمانى است؟ آيا معيار مشروعيّت تلقيح، زمان گرفتن نطفه است، يا زمان
تلقيح و تركيب؟
ظاهر رواياتى كه ريختن نطفه مرد در رحم زن بيگانه را تحريم مىكند، اين است كه
معيار زمان تركيب و تلقيح است، نه هنگام اخذ نطفه. بنابراين تركيب و تلقيح نطفه پس
از پايان يافتن زوجيّت جايز نيست؛ هر چند در زمان زوجيّت گرفته شده باشد. با توجّه
به اين مطلب، فرض اوّل و دوّم مشروع نيست، و تنها فرض سوّم مجاز مىباشد.
امّا صورت هفتم، يعنى تركيب نطفه مرد و زن بيگانه، و تلقيح آن در رحم زن
بيگانه ديگر. حكم اين صورت از آنچه در صورت دوّم و سوّم گذشت روشن شد، كه جايز
نمىباشد.
و بالاخره صورت هشتم و نهم و دهم، يعنى انتقال جنين از رحمى به رحم ديگر، و
تقويت نطفه زن و شوهرى به وسيله نطفه شخص ديگر، يا داروهاى شيميايى، و سپس تلقيح
آن در رحم زوجه، و تركيب نطفه زن و شوهر در خارج رحم و تلقيح آن به رحم مصنوعى.
تمام اين صورتهاى سهگانه ذاتا جايز است، زيرا نطفه به صورت حلال منعقد شده، و
در حال تلقيح زوجيّت حاصل بوده، و اگر شك هم كنيم، اصل اباحه است.
اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 134