اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 128
به هر حال، مفاسدى كه در روايت مذكور به آن اشاره شد در صورتى تحقّق مىيابد
كه نطفهاى منتقل گردد. در غير اين صورت، نه قتلى رخ مىدهد (طبق احتمال دوّم) و
نه نسبها به هم مىخورد، و نه تربيت بچّهها دچار مشكل مىگردد، و نه لطمهاى به
ارث وارد مىشود.
2- اسحاق بن عمّار از امام صادق عليه السّلام مىپرسد:
«الزّنا شرّ ام شرب الخمر؟ و كيف صار
في الخمر ثمانين و في الزّنا مائة؟ فقال: يا اسحاق! الحدّ واحد و لكن زيد هذا
لتضييعه النطفة و لوضعه ايّاها في غير الموضع الّذي امر اللّه عزّ و جلّ به [1]؛
آيا زنا بدتر است، يا شراب؟ (اگر شراب بدتر است) چرا حدّ شرب خمر هشتاد
تازيانه است، ولى در زنا يكصد شلّاق زده مىشود؟ امام فرمود: حد در هر دو يكسان
است، و بيست ضربه اضافه در حدّ زنا به خاطر اين است كه نطفه تضييع گرديده، و در
جايى كه خداوند دستور داده، نهاده نشده است».
و از آنجا كه تلقيح حرام نيز تضييع نطفه محسوب مىشود، و در جايى كه خدا دستور
داده قرار نمىگيرد، آن هم از جهت حرمت همانند زنا مىباشد.
روايات ديگرى [2] نيز به
همين مضامين وجود دارد، كه جهت رعايت اختصار بحث از ذكر آنها خوددارى شد.
[1]. وسائل الشيعة، جلد 18، ابواب حد
الزنا، باب 13، حديث 1.
[2]. وسائل الشيعة، جلد 14، ابواب
النكاح المحرّم، باب 4، حديث 1 و 2 و مستدرك الوسائل، جلد 14، ابواب النكاح
المحرّم، باب 4، حديث 1 و 5.
اسم الکتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 128