اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 109
منظور از «ما دون الحد» چيست؟
در مورد اين كه منظور از «ما دون الحد» چيست، و كدام يك از حدود شرعى ملاك و
معيار است، و تعزيرات از كدام يك از حدود نبايد تجاوز كند؟ احتمالات مختلفى ذكر
شده، كه قسمتى از آن در ضمن نظريّات دهگانه گذشت.
كليد حلّ مسأله، و رمز راهيابى به پاسخ سؤال، تفسير صحيح «ال» در كلمه «الحد»
است، كه در اين مورد سه احتمال مطرح مىباشد:
الف) «ال» در كلمه مذكور «جنسيّه» و براى «استغراق» است
. بنابراين احتمال، منظور از جمله «دون الحد» كمتر از «اقل الحدود» مىباشد، و
آن چهل تازيانه، يعنى حدّ شرعى بردگان است.
با توجّه به اين تفسير، حد اكثر مقدار تعزير 39 ضربه شلّاق، و مقدار دقيق آن
توسّط حاكم شرع تعيين مىشود.
ب) «ال» براى «جنس» به معنى «صرف الوجود» است
. يعنى كافى است كه تعزير كمتر از برخى از حدود باشد، هر چند از ديگر حدود
بيشتر باشد.
بنابراين تفسير، تعزيرگاه با حدّ زنا سنجيده مىشود و كمتر از آن خواهد بود،
هر چند بيش از حدّ قذف باشد، و گاه با حدّ قذف و شرب خمر قياس مىشود و از آن
كمتر، اگر چه بيش از حد قيادت باشد. و گاه با حد قوّادى در نظر گرفته مىشود و ما
دون آن است، هر چند از حدّ شرعى بردگان بيشتر خواهد بود.
ج) احتمال سوم آن كه «ال» براى «عهد» است، و تعزير كمتر از آن حدّ معهود
مىباشد
. يعنى اگر جرم مجرم، گفتن «يا فاسق» باشد، حدّ معهود حدّ قذف است، و تعزير
چنان جرمى بايد كمتر از حدّ قذف باشد، و چنانچه
اسم الکتاب : تعزير و گستره آن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 109