اسم الکتاب : پيدايش مذاهب المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 26
1-
تفسير قضا و قدر در اين جا، به قضا و قدر تشريعى فقط به خاطر اين است كه بحث در
افعال و اعمال اختيارى بوده است نه امور تكوينى، يعنى ما هيچ گامى از روى هوا و
هوس برنداشتيم بلكه همه به فرمان خدا و طبق برنامه او بوده ولى شخص سائل آن را يك
نوع قضا و قدر تكوينى اجبارى پنداشته بود و به همين جهت آن را مخالف با مسأله اجر
و پاداش كه وابسته به اختيار است، مىدانست و امام با تفسير خود از او رفع اشتباه
كرد.
2-
اگر قضا و قدر تكوينى به معناى اجبار انسانها در اعمال خود و سلب اختيار از آنان
باشد، مفاسد بىشمارى به وجود مىآيد كه امام به ده قسمت مهمّ آن اشاره فرموده
است:
پاداش و
كيفر، ظالمانه يا بىدليل خواهد بود، و وعد و وعيد، لغو و بيهوده و امر و نهى،
بىاثر و ملامت گنهكاران، همانند ستايش نيكوكاران، نادرست، حتّى نيكوكار از بدكار
براى ستايش شايستهتر نيست، همان طور كه بدكاران به مذمّت از نيكوكاران سزاوارتر
نخواهند بود.
3-
در ذيل حديث، امام عليه السلام مىفرمايد: جبر يكى از عقايد كهنه بتپرستان است
همان طور كه شيطان طبق آيه:
پيرو منطق
جبر بوده، بنابراين امام، جبريّون را جنود شيطان معرّفى مىكند و همان طور كه مجوس
نيز با اعتقاد به ثنويّت و استناد هر موجود «خير»
به «يزدان» و استناد هر موجود
«شر» به «اهريمن» به يك نوع
جبر، اعتقاد داشتند، به همين جهت قدريّون (جبريّون) را مجوس اين امّت شمرده است.
4-
جمله «لم يعص مغلوباً و لم يطع مكرهاً» اشاره به
همان مسأله «امر بين الامرين» در قضاوقدر تكوينى است كه شرح آن به
زودى خواهد آمد.