اسم الکتاب : بازاريابى شبكه اى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 107
نظران قناعت مىكنيم:
الف) يكى از مسئولين سابق دانشگاه صنعتى اصفهان با بيان اين نكته كه شيوع
سيستمهاى هرمى بازاريابى باعث شده تا دغدغه اصلى دانشجويان از درس خواندن به سمت
اين گونه شغلهاى كاذب تغيير جهت دهد، گفت: «دستيابى به درآمدهاى زودرس و ناگهانى،
و توقّعات بالاى دانشجويان براى اشتغال در شغلهاى پردرآمد، عامل گرايش آنان به
سمت اين گونه سيستمهاى بازاريابى كاذب و غير علمى شده است». [1]
ب) يكى ديگر از مسئولين مجمع صنفى دانشگاههاى تهران، با بيان اين كه امروزه
نيروهاى انسانى متخصّص به اوّلين منابع و شاخصهاى توسعه در كشورها تبديل شدهاند،
گفت:
«متأسّفانه شيوع اين سيستم در بين
دانشجويان باعث درگير شدن آنها در اين سيستم و عدم بهرهورى و به كارگيرى تخصّصى
آنها در عرصههاى علمى و توليدى كشور شده، و خواهد بود». [2]
ج) يكى از كارشناسان مسائل اقتصادى اظهار داشت: «تبعات اجتماعى و فرهنگى،
مانند بىانگيزهگى جوانان نسبت به كار و اشتغال، از آثار اين گونه فعاليّتهاى
مخرّب و غير قانونى در كشور است». [3]