responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اسلام و آزادى بردگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 27

همان عالم مادى طبيعى مى‌گويد: طبيعت پيش‌بينى كرد و براى انسان يك «زاپاس» انتخاب كرد.

يعنى همان‌طور كه هنگامى كه يك اتومبيل به سوى بيابان‌ها مى‌رود لااقل يك چرخ اضافى با خود مى‌برد تا وسط بيابان نماند، طبيعت هم براى اين‌كه اين بشر در وسط بيابان زندگانى سرگردان نماند، به جاى يك كليه دو كليه به او داده است، به خاطر اين‌كه در موقعى كه يكى از آنها از كار افتاد با ديگرى بتواند زنده بماند، يا بتواند يكى از آنها را به ديگرى ببخشد و ديگرى را از مرگ نجات دهد!

خوب ملاحظه مى‌كنيد، در اين عبارت براى طبيعت عقل و شعور، هدف و تدبير، پيش‌بينى دقيق و علم و دانش كافى قائل شده‌اند، آيا كسى كه اين صفات را دارد جز خداست، آيا عوامل بى‌عقل و دور از هرگونه ادراك واحساس طبيعى اين صفات را دارند.

مثال ديگر:

طبيعت به انسان معده‌اى داده كه حجم اين معده بيش از احتياج اوست، چرا؟

براى اين‌كه افرادى بوده‌اند زخم معده داشته‌اند جراحى كرده‌اند، نيمى از معده‌شان، يا يك ثلث از معده آنها را برداشته‌اند و با بقيّه زنده مانده‌اند پس معلوم مى‌شود انسان با آن نصف معده هم مى‌تواند زنده بماند پس چرا آن قدر به او داده‌اند؟!

مى‌گويند: «طبيعت» پيش‌بينى كرد و حساب كرد شايد يك روز قسمتى از اين معده از كار بيفتد بنابراين بايد بيشتر به او بدهد تا «زاپاس» باشد، حالا از شما سؤال مى‌كنم:

آيا طبيعت عاقل است كه به خاطر زنده ماندن انسان و براى ادامه حيات او پيش بينى كرده و زاپاسى به او داده است؟ اين را درباره يك دستگاه بى عقل و شعور و كور و كر و فاقد معلومات و فاقد برنامه و هدف مى‌توان گفت؟

اصولًا كلمه «براى‌» را تنها در مورد افراد متفكر به كار مى‌رود، مثلًا مى‌گويد: من براى اين به اين‌جا آمدم كه در اين جلسه شركت كنم شما براى اين آمده‌ايد كه از اين بحث برنامه‌اى در زندگانى پيدا كنيد.

بنابراين كلمه «براى» را هميشه براى يك موجود صاحب عقل و علم و دانش مى‌گويند، آقاى مادى كه طبيعت را به معناى «موجود فاقد شعور» و دستگاه علّت و معلول بدون نقشه و برنامه وحساب معرفى مى‌كند در مورد اين طبيعت هدف يعنى چه؟ «براى» چه معنا دارد؟

پيش بينى يعنى چه؟

نقشه يعنى چه؟

معلوم مى‌شود اين طبيعت معناى ديگرى دارد كه ما نامش را عوض كرده‌ايم، اين همان چيزى است كه ما نامش را خدا مى‌گذاريم و او اسمش را طبيعت مى‌گذارد، اين صفات همان صفات خداست، علم و قدرت و حكمت و داشتن برنامه و هدف همه از صفات خداست.

اسم الکتاب : اسلام و آزادى بردگان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 27
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست