اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 341
انسان از اين رذائل داشته باشد، تا شكوفه آرامش بر شاخسار دل آشكار گردد.
به تعبير ديگر، اگر يك نظر اجمالى به ريشههاى ناآرامى روح و پريشانى خاطر و
اضطرابها و نگرانيها بيندازيم، مىبينيم همه آنها از رذائل اخلاقى سرچشمه مىگيرد،
ولى ياد خدا آنها را مىخشكاند و نا آرامى را به اطمينان و آرامش مبدّل مىسازد. [1]
***
در هفتمين و آخرين آيه، به تأثير نماز
و روزه در تقويت روح انسان اشاره كرده، مىفرمايد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد!
از صبر (روزه) و نماز كمك بگيريد! (زيرا) خداوند با صابران است!»
در بعضى از روايات اسلامى صبر به روزه تفسير شده است [2] كه يكى از مصداقهاى روشن صبر است، و گر نه صبر
مفهوم وسيعى دارد كه هرگونه استقامت در برابر هواى نفس و وسوسههاى شيطان و
استقامت در طريق اطاعت پروردگار، و در برابر حوادث ناگوار و مصائب را شامل مىشود.
در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مىخوانيم كه هرگاه كار مهمّى براى او
پيش مىآمد نماز مىخواند، سپس آيه
آرى! اين عبادتهاى مهم فضائلى همچون توكّل و شجاعت و شهامت و صبر و استقامت را
در وجود انسان زنده مىكند، و از رذائل اخلاقى همچون جبن و ترس، ترديد و دو دلى، و
اضطراب و نگرانى در برابر حوادث مهم، و دنيا پرستى، دور مىسازد؛ و به
[1]. براى توضيح بيشتر به تفسير
نمونه، جلد 10، ذيل همين آيه مراجعه فرماييد، كه تحليل روشن و مبسوطى در اين زمينه
در آنجا آمده است
[2]. مجمع البيان، جلد 1، ذيل آيه 45
سوره بقره كه مشابه آيه مورد بحث است؛ و تفسير برهان، جلد 1، صفحه 166، ذيل آيه
153، سوره بقره- در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است كه در ذيل آيه
«اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ» فرمود: «الصَّبْرُ هُوَ الصَّوْمُ»
(بحارالانوار، جلد 93، صفحه 294)