اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 284
قابل توجّه اين كه در شأن نزول اين آيه آمده است كه مردى به نام «جُنْدَب بن
زُهِيْر خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد من كارهايم را براى خدا به جا
مىآورم و هدفم رضاى اوست امّا هنگامى كه مردم از آن آگاه مىشوند مسرور و شاد
مىشوم؛ پيامبر فرمود:
خداوند پاك است و جز عمل پاك را نمىپذيرد و عملى كه غير او در آن شركت داده
شود مقبول او نخواهد بود!» سپس آيه فوق نازل شد. [1]
در شأن نزول ديگرى آمده است كه مردى خدمتش عرض كرد: «من جهاد فى سبيل اللَّه
را دوست دارم و در عين حال دوست دارم مردم موقعيّت مرا در جهاد بدانند.» در اين
هنگام آيه فوق نازل شد. [2]
شبيه همين معنى در مورد انفاق در راه خدا و صله رحم نيز نقل شده است [3] و نشان مىدهد
كه آيه بالا بعد از سؤالات گوناگون در مورد اعمال آلوده به اهداف غير خدائى نازل
شده است و ريا كار به عنوان مشرك و كسى كه ايمان محكمى به آخرت ندارد، معرفى
گرديده است.
در حديث ديگرى نيز از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه فرمود:
كسى كه نماز را به خاطر ريا بخواند مشرك شده و كسى كه روزه را براى ريا به جا
آورد مشرك شده و كسى كه صدقه و انفاق را براى ريا انجام دهد مشرك شده سپس آيه:
فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ ... را تلاوت فرمود.» [4]
***
در سومين آيه، ريا را يكى از اعمال
منافقان شمرده مىفرمايد: «منافقين مىخواهند خدا را فريب دهند در حالى كه او آنها
را فريب مىدهد و هنگامى كه به نماز مىايستند از روى كسالت است و در برابر مردم
ريا مىكنند و خدا را جز اندكى ياد نمىكنند!»