اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 20
ذكر شده، و
نقطه مقابل «تعليم و تربيت» را «ضلال مبين» و گمراهى آشكار شمرده است
(وَ انْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضَلالٍ
مُبِينٍ)
و اين نهايت
اهتمام قرآن را به اخلاق نشان مىدهد.
در دومين
آيه، بعثت پيامبرى كه مربّى اخلاقى و معلّم كتاب و حكمت است به عنوان منّتى بزرگ و
نعمتى عظيم از ناحيه خداوند شمرده است؛ اين نيز دليل ديگرى بر اهمّيّت اخلاق است.
در سومين آيه
كه بعد از آيات تغيير قبله (از بيت المقدّس به كعبه) آمده و اين تحوّل را يك نعمت
بزرگ الهى مىشمرد، مىفرمايد: اين نعمت همانند اصل نعمت قيام پيامبر اسلام صلى
الله عليه و آله است كه با هدف تعليم و تربيت و تهذيب نفوس و آموزش امورى كه وصول
انسان به آن از طرق عادى امكان پذير نبود انجام گرفته است
[1].
نكته ديگرى
كه در چهارمين آيه قابل دقّت است، اين است كه در اين جا با تقاضاى ابراهيم و دعاى
او در پيشگاه خدا روبهرو مىشويم؛ او بعد از بناى كعبه و فراغت از اين امر مهمّ
الهى، دعاهايى مىكند كه يكى از مهمترين آنها تقاضاى به وجود آمدن امّت مسلمانى از
«ذريّه» اوست، و بعثت پيامبرى كه كار او تعليم كتاب و حكمت و تربيت و تزكيه نفوس
باشد.
***
اين نكته نيز در پنجمين آيه جلب توجّه مىكند كه
قرآن پس از ذكر طولانىترين سوگندها كه مجموعهاى از يازده سوگند مهم به خالق و
مخلوق و زمين و آسمان و ماه و خورشيد و نفوس انسانى است، مىگويد: «آن كس كه نفس
خويش را تزكيه كند رستگار شده، و آن كس كه آن را آلوده سازد مأيوس و نااميد گشته
است!
اين تأكيدهاى
پى در پى و بىنظير دليل روشنى است بر اهمّيّتى كه قرآن مجيد براى پرورش اخلاق و
تزكيه نفوس قائل است، و گويى همه ارزشها را در اين ارزش بزرگ
[1]. در جمله «وَ يُعَلّمِكُمْ ما لَمْ
تَكُونُوا تَعْلَموُنَ» به شما امورى تعليم مىدهد كه امكان نداشت خودتان آن را
بدانيد!» دقّت كنيد كه سخن از تعليم علومى به ميان مىآورد كه وصول به آن براى
انسان از غير طريق وحى غير ممكن است!
اسم الکتاب : اخلاق در قرآن المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 20