آگاهترين مردم به خدا كسى است كه بيش از همه مردم را در برابر خطاهايى كه
مرتكب شدهاند، معذور دارد، هرچند عذر (موجّهى) براى آنها نيابد.» [1] (بديهى است اين
حديث ناظر به مسائل شخصى است نه مسائل اجتماعى).
7- در ارتباط معرفة اللَّه با ترك تكبّر، در حديث ديگرى از همان حضرت
مىخوانيم
؛ به وسيله علم و معرفت خداوند اطاعت و عبادت مىشود؛ و به وسيله علم خدا
شناخته و يكتا شمرده مىشود؛ و نيز به وسيله آن صله رحم، برقرار مىگردد؛ و حلال و
حرام شناخته مىشود؛ و علم پيشواى عمل است!» [4]
در اين حديث نيز بسيارى از اعمال اخلاقى ثمره شجره علم و معرفت شمرده شده است.
10- همين معنى با صراحت بيشترى در حديث ديگرى از اميرمؤمنان على عليه السلام
آمدهاست كه فرمود: