اسم الکتاب : پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 138
است، و اولى
«ايصال به مطلوب» يعنى رساندن به مقصد. در قرآن مجيد و در اخبار
اسلامى هدايت به هر دو معنى آمده است.
از سوى ديگر
گاه هدايت تنها جنبه «تشريعى» دارد يعنى از طريق قوانين و دستورات صورت مىگيرد و
گاه جنبه «تكوينى» دارد يعنى از طريق دستگاههاى آفرينش همانند هدايتِ نطفه به سوى
يك انسان كامل، و اين هر دو معنى نيز در قرآن و اخبار آمده، با روشن شدن اقسام
هدايت (و طبعاً نقطه مقابل آنها، ضلالت) به اصل مطلب باز مىگرديم.
در آيات
بسيارى مىخوانيم كه هدايت و ضلالت كار خداست؛ بدون شك «ارائه طريق» از سوى خدا
صورت مىگيرد، چرا كه او پيامبران را فرستاده و كتب آسمانى نازل كرده تا راه را به
انسانها نشان دهند.
امّا
«رسانيدن به مقصد» به صورت اجبارى مسلماً با اصل آزادى اراده و اختيار سازگار
نيست، ولى چون تمام نيروها را كه براى رسيدن به مقصد لازم است خدا در اختيار ما
مىگذارد و اوست كه توفيقش را شامل حال ما در اين راه مىگرداند اين معنى از هدايت
نيز به صورتى كه گفته شد از سوى خدا است يعنى به صورت تهيه اسباب و مقدّمات و
گذاردن آنها در اختيار بشر.
***
2- يك سؤال مهم
اكنون سؤال
مهم اين جاست كه در بسيارى از آيات قرآن
اسم الکتاب : پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 138