responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت المؤلف : محمدی ری‌شهری، محمد    الجزء : 1  صفحة : 193

د دورى از فريبكارى‌

178. المناقب، ابن شهرآشوب: هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله دعوت خود را به قبايل عرضه مى‌كرد، نزد بنى كلاب آمد. آنها گفتند: ما به اين شرط با تو بيعت مى‌كنيم كه بعد از تو، كار [خلافت‌] به ما منتقل شود.

پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «كار، دست خداست. اگر او خواست، به شما خواهد رسيد و اگر نخواست، به ديگرى واگذار خواهد شد».

بنى كلاب رفتند و بيعت نكردند و گفتند: ما در راه تو، شمشير نمى‌زنيم كه بعدا ديگران را بر ما حكومت دهى!

179. المناقب، ابن شهرآشوب: همان كسى كه خواست پيامبر صلى الله عليه و آله را غافلگير كند و بكشد، به ايشان گفت: اى محمّد! اگر مسلمان شوم، چه به من مى‌رسد؟

پيامبر خدا فرمود: «در سود و زيانِ اسلام، شريك خواهى بود».

گفت: مرا والىِ بعد از خودت قرار مى‌دهى؟

فرمود: «اين سِمَت، نه از آنِ تو خواهد بود و نه از آنِ قوم و قبيله تو؛ امّا دهنه‌هاى اسب‌ها [فرماندهىِ سواران‌] را به تو مى‌سپارم تا در راه خدا بجنگى».

180. تفسير القمّى: آيه «و از اين كه هشدار دهنده‌اى از خودشان برايشان آمده، در شگفت‌اند»، در مكّه نازل شد. وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله دعوت خود را در مكّه آشكار ساخت، قريش نزد ابوطالب رفتند و گفتند: اى ابوطالب! برادرزاده تو، ما را نابخرد مى‌خوانَد و به خدايانمان بد مى‌گويد و جوانانمان را فاسد و گم‌راه مى‌سازد و اتّحاد ما را از هم مى‌پاشد. اگر نادارى، او را وامى‌دارد كه چنين سخنانى را مطرح كند، ما حاضريم برايش پولى جمع كنيم كه ثروتمندترين مرد قريش شود، و او را فرمان‌رواى خود قرار مى‌دهيم.

ابوطالب اين سخن قريش را به اطّلاع پيامبر صلى الله عليه و آله رسانيد، ايشان فرمود: «اگر خورشيد را در دست راست من بگذارند و ماه را در دست چپم، چنين چيزى را نمى‌خواهم؛ بلكه يك كلمه به من بدهند تا به وسيله آن، بر عرب‌ها پادشاهى كنند و غير عرب‌ها در برابرشان سر فرود آورند و شهريارانِ بهشت باشند».

ابوطالب اين سخن را به اطلاع قريش رسانيد. آنها گفتند: حاضريم ده كلمه به او بگوييم.

پيامبر صلى الله عليه و آله به آنان فرمود: «گواهى دهيد كه هيچ خدايى جز اللّه نيست، و من فرستاده خدا هستم».

آنان گفتند: ما سيصد و شصت خدا را بگذاريم و يك خدا را بپرستيم؟!

در اين هنگام، خداوند عز و جل اين آيه را فرو فرستاد: «و از اين كه هشدار دهنده‌اى از خودشان، برايشان آمده، در شگفت‌اند و كافران گفتند: اين، جادوگرى دروغگوست ... و اين [سخن‌] جز دروغ‌بافى، هيچ نيست».

اسم الکتاب : پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت المؤلف : محمدی ری‌شهری، محمد    الجزء : 1  صفحة : 193
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست