اسم الکتاب : تاريخ حديث شيعه در سده هاى دوازدهم و سيزدهم هجرى المؤلف : صفره، حسين الجزء : 1 صفحة : 26
مىدهد كه: «رأيتُ ربّى ليلة المعراج على صورة شابّ أمرَدٍ».[1]
احتجاج امام صادق عليه السلام با گروهى از صوفيه در باب لزوم طلب رزق نيز گواه روشنى بر انحراف و اعوجاج فكرى، دستِ كم در ميان عدّهاى از اين افراد و استفاده نادرست آنان از آيات و روايات است.[2]
نكته جالب ديگر اينكه صوفيان، در منابر و مجالس خود، بسيارى از گفتههاى امامان معصوم عليهم السلام را مورد تفسير و تأويل قرار مىدادند؛ امّا آن گفتهها و اخبار را به مشايخ خود نسبت مىدادند. برخى در توجيه اين نسبتهاى دروغ گفتهاند: اين كار، از باب تقيّه و كتمان اسرار و براى در امان ماندن آنان از شرّ تكفير و انتساب به بدعت و گرفتارىهاى ديگر بوده است.
در اينجا چند مورد از احاديثى كه به مشايخ صوفيه نسبت دادهاند، آورده مىشود:
- «سلونى قبل أن تفقدونى». حديث از امام على عليه السلام است كه به مالك دينار، نسبت دادهاند.[3]
- «لو كشف الغطاء ما ازددت يقيناً». اين حديث نيز از امام على عليه السلام است كه به سهل بن عبد اللَّه شوشترى نسبت دادهاند.
- «من عرف نفسه فقد عرف ربّه». از پيامبر صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام روايت شده كه به جنيد، نسبت داده شده است.[4]
- «أحقّ الناس بالرضا عن البدا أهل المعرفة». از امام صادق عليه السلام است،[5]
امّا آن را به
[1]. همان جا( به نقل از: تمهيدات، عين القضاة، ص 321).