اسم الکتاب : انديشه اجتماعى در روايات امر به معروف و نهى از منكر المؤلف : صديق اورعى، غلامرضا الجزء : 1 صفحة : 29
به طور وسيعى متغير است. ظهور آشكار اين نيازها معمولًا به ارضاى قلبى نيازهاى فيزيولوژيايى، ايمنى، عاطفى و نياز به احترام بستگى دارد.
تاكنون از اين سلسله مراتب طورى سخن گفتهايم كه گويى ثابت است؛ حال آن كه در واقع آنقدرها هم كه استنباط كردهايم، انعطافناپذير نيست. درست است كه ظاهراً بيشتر افرادى كه با آنها سروكار داشتهايم، اين نيازهاى اساسى را- تقريباً به ترتيبى كه اشاره شده است- دارا هستند، امّا موارد استثنايى هم وجود دارد.
2. فرهنگ
2- 1. تعريف فرهنگ
جامعترين تعريف توصيفى فرهنگ را تايلور ارائه كرد كه امروزه در جامعهشناسى و مردمشناسى مورد قبول است. او نوشت:
فرهنگ يا تمدن[1] به مفهوم قومنگارى عام خود، مجموعه پيچيدهاى است مشتمل بر معارف، معتقدات، هنر، حقوق، اخلاق، رسوم و تمام توانايىها و عاداتى كه بشر، به عنوان عضوى از جامعه اخذ مىكند.[2]
گى روشه با توجّه به تعريف تايلور و ديگران براى فرهنگ، تعريفى ارائه داده است:
فرهنگ، مجموعه به هم پيوستهاى از شيوههاى تفكر، احساس هيجان و عمل است كه كم و بيش مشخص است و از سوى تعداد زيادى افراد فراگرفته مىشود و بين آنها مشترك است و به دو شيوه عينى و نمادين به كار گرفته مىشود تا اين اشخاص را به يك جمع خاص و متمايز مبدل سازد.[3]
سپس گى روشه در توضيح تعريف خود مىافزايد:
شيوههاى تفكر، احساس، هيجان و عمل، از اصطلاح شيوه زندگى روشنتر، و تركيبىتر و كلىتر از فهرست تايلور، و نيز داراى اين امتياز است كه بر اين
[1]. ر. ك: تايلور، اى جى پى، فرهنگ و تمدن را به يك معنا به كار مىبرده است، ولى امروزه اين دواصطلاح معانى متفاوتى دارند.