اسم الکتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) المؤلف : گلستانه، سید علاء الدین الجزء : 1 صفحة : 263
و برقى رحمه الله در كتاب محاسن، از حضرت امام جعفر صادق عليه
السلام روايت كرده كه فرمود: خداى تعالى، دوست مىدارد از بنده خود آن كه طلبِ
آمرزش نمايد در گناهى عظيم كه از او سر زده باشد، و دشمن مىدارد آن كه سبُك گيرد
و سهل شمارد گناه سهلى را كه از او سر زده باشد.[1] و ابن بابويه رحمه الله
در امالى، از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه از آباى كِرام خود
عليهم السلام روايت فرموده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود كه: جبرئيل
عليه السلام گفت كه خداى- عزَّ و جلَّ- مىفرمايد كه:
كسى كه گناهى بكند، خواه
صغير و خواه كبير، و نداند كه مرا هست كه اگر خواهم، او را عذاب كنم و اگر خواهم،
عفو كنم آن گناه را، هرگز نخواهم آمرزيد. و كسى كه گناهى بكند، خواه صغير و خواه
كبير، و داند كه كه مرا هست كه او را عذاب كنم يا عفو كنم، از او عفو مىنمايم.[2]
[لزوم آشكار نكردن
معصيت]
و بدان كه از جمله اسباب
مغفرت الهى، پنهان ساختن گناه است و آن كه بعضى از جهّال، معاصى خود را از مردم، اخفا
نمىكنند و مىگويند: هر گاه خداى تعالى بر عمل بد ما مطّلع باشد، اگر ديگرى هم
بداند، كو دانسته باشد، خيالى است كه از محض جهل، ناشى شده؛ زيرا كه اظهار كردن
مخالفت الهى و معصيت هتكِ حجاب حيا و تفاحش به ترك اعتنا به اطاعتِ امر الهى است و
امرى كه مُستحسن است. پنهان كردن عبادات، سنّتى است كه شيطان از راه ريا در آن جا
اكثر نفوس را فريب مىدهد.
و كلينى رحمه الله از
حضرت امام رضا عليه السلام روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود
كه: كسى كه حسنهاى بكند و آن را پنهان سازد، آن حسنه برابرى با هفتاد حسنه
مىكند. و كسى كه سيّئهاى بكند و آن را فاش كند، خداى تعالى، او را مخذول مىسازد[3]. و كسى كه
سيّئهاى را مستور سازد، آمرزيده مىشود.[4]
و بعضى اخبار در باب معاصى، بعد از اين، بر سبيل اجمالْ مذكور مىشود، إن شاء
اللَّه تعالى!